Profesor Zdeněk Souček k nemocné ekonomice Česka: Jak z toho ven?

ČMA 1. 5. 2021

Princip

Nemožné věci neexistují

Cíl

Vytvářet produkty s vysokým podílem vysoce kvalifikované práce a konkurenceschopné na světovém trhu, přesyceném nabídkou.

Musíme vytvářet „stříbrnou ekonomiku“, založenou na špičkovém školství (zejména vysokém), zdravotnictví, farmaceutickém průmyslu, vytváření a výrobě speciálních strojů a přístrojů.

Struktura české ekonomiky – současný stav

Majetková

  • Finanční majetek převážně v cizích rukou
  • Půda a lesy převážně v cizích nebo internacionálních rukou (šlechta)

Průmysl

  • Automobilový průmysl a velcí subdodavatelé v zahraničních rukou
  • Banky převážně v cizích rukou
  • České podniky (GZ Media, Zbrojovka, TOS Varnsdorf, Vítkovice, SOMA Lanškroun) v poměrně malém množství

Situace v průmyslu však není tak špatná, jak se říká. V řadě oborů probíhá nejen výroba a marketing, ale i vývoj a výzkum.

Co umíme

  • Investiční celky včetně jaderných elektráren
  • Obráběcí stroje (např. TOS Varnsdorf)
  • Auta
  • Finální strojírenské výrobky (automaty, složité stroje, tiskárny, atd.)
  • Organizace velkých staveb včetně architektury (Jiřičná)

Historie

  • Podstatná část průmyslu Habsburské říše byla v Čechách
  • Za první republiky průmysl dále rozvinut (zbraně, stroje, lehký průmysl – porcelán, sklo, textil)
  • Protektorát – výroba v protektorátu zvýšena 14x proti druhé republice
  • Poválečné období – rozvoj těžkého průmyslu
  • Co jsme ztratili po roce 1989? Banky, české stříbro ve firmách, rozprodali jsme Česko a podporujeme montovny a překladiště.

Proč nemáme takovou životní úroveň jako SRN, Rakousko nebo Švýcarsko?

  • Pracujeme méně? NE
  • Pracujeme hůře? NE
  • Příčina – máme špatnou strukturu
    • vytvářený efekt se převážně vyváží
    • 700 mld. Kč/rok pomocí dividend, dalších asi 700 mld. Kč/rok na enormních platech zahraničních manažerů (tzv. management fees = platy, procesy, know-how, licence…)

Vysvětlení: Levá horní strana představuje výzkum a vývoj, které jsou převážně v cizině. Pravá horní část je realizována zahraničními firmami. České firmy zajišťují dolní část grafu, tedy výrobu s minimální marží. Nejvyšší přidaná hodnota se tvoří v levé a pravé části.

Jak z toho ven?

  1. Vytvořit několik velkých, ziskových, (polo)státních podniků (zbrojovka, pivovary, energetika…) – nutno počítat s odporem pravicových stran
  2. Podporovat český velkokapitál (GZ Media, TOS Varnsdorf, Vítkovice, SOMA, Wikov, CPI)
  3. Vytvořit aliance malých a středních českých podniků s finálním výrobkem a poskytnout jim účinnou domácí i zahraniční propagaci + podpůrné projekty (TAČR, atd.)
  4. Státní podpora inovativních produktů pro světový trh (financování výstav, veletrhů, zahraničních zastoupení…)
  5. Udržet nápady v českých rukou (příklad – elektronový rastrovací mikroskop v Delongově ústavu)
  6. Naučit celý národ podnikat
  • Podněcovat odvahu
  • Podporovat kreativitu (od základního školství dále)
  • Naučit národ podnikat (od nápadu k realizaci musí proběhnout 69 operací/kroků, každý z nich musíme profesionálně zvládnout)
  • Ke každé operaci/kroku máme vypracovaný mini-manuál obvykle v rozsahu jedné stránky + příslušný komiks
  • Podnikatelské univerzity

 

Vypracoval jako podklad pro zasedání Rady expertů: prof. JUDr. Zdeněk Souček, DrSc

 
 

Články autora

 

Buďte s námi v kontaktu

Zadáním mailu se přihlásíte k odběru Newsletteru ČMA. Každý měsíc v něm objevíte inspiraci pro manažery, videorozhovory Studia ČMA, monitoring médií či informace o soutěži MANAŽER ROKU.     Ukázkový newsletter

Odebírat newsletter