Olga Kupec: Firma v době koronavirové

ČMA 28. 9. 2020 4 min

Žena, která se rozhodla vzít osud do svých rukou. Má cit pro příležitosti a nebojí se jich využít. I proto je dnes majitelkou prosperující průmyslové společnosti Abydos na česko-německém pohraničí. Firmu se dvěma sty zaměstnanci neustále rozvíjí a vede s nebývalým nasazením. Uspěla v soutěži Manažer roku 2012, dnes je členkou Hodnotitelské komise soutěže. Aktivně se podílí na rozvoji regionu Karlovarského kraje, ve kterém žije a podniká. To je Olga Kupec, která přináší v následujících řádcích svou manažerskou zkušenost ovlivněnou nástupem krize způsobené epidemií koronaviru. Příspěvek je součástí knihy České manažerské asociace Návrat k prosperitě.

Během krátké doby se z nás všech stali virologové a epidemiologové. Z nulové znalosti jsme se ponořili do zkoumání odborných článků, statistik a studií, abychom alespoň částečně pochopili, co se to se světem děje a co nás čeká. Každý ve svém kontextu – rodiny, firmy, obce, státu. Na začátku jedno malé mávnutí motýlích křídel (nebo netopýřích?) způsobilo těžké dopady po celém světě. Exemplární to příklad matematicko-fyzikální teorie chaosu.

Vše je a bude pro nás nové. Budeme se rozhodovat v podmínkách neznalosti a nepředvídatelnosti. Jako majitelka menší rodinné společnosti musím ale přemýšlet o dopadech epidemie především v kontextu firmy. Strategie, kterou jsem zvolila pro nadcházející období, je být maximálně flexibilní, sledovat aktuální situaci v oboru i mimo něj a rozhodnutí na politické úrovni. Zároveň je nutné věnovat se zodpovědně finančnímu managementu, bez toho by se firma mohla ocitnout ve vážných problémech, kterým se snad právě určitými kroky dá předejít. Musíme si zvyknout, že situace se vyvíjí jako na houpačce a to, co platí dnes, už zítra platit nemusí. Již nějakou dobu se říká, že přežijí jen ti nejpřizpůsobivější. Teď to bude platit dvojnásobně.

Do těchto bouřlivých vod je potřeba vzít i své zaměstnance, kteří se za poslední roky blahobytu nechali ukolébat dobrou ekonomickou situací. Přežití firmy závisí z velké části i na jejich přístupu. Tím, že je pustíme k jádru věci a představíme aktuální herní pole, lépe pochopí důvod nepopulárních kroků i svou vlastní odpovědnost v dané situaci.

Všichni musíme být ve střehu, nejen nejvyšší management. Velká výzva to přesto bude právě pro řídící pracovníky a samotné manažery. Není totiž jednoduché vést zaměstnance novou cestou, kterou si sami manažeři ještě neprošli. Čeká nás tak jedna z největších manažerských výzev. Ještě náročnější je v krizových podmínkách podřízené zaměstnance motivovat. Nyní, víc než kdy jindy, budeme muset držet při sobě, připomínat si firemní hodnoty a pracovat týmově.

Naopak zaměstnanci na nižší hierarchické úrovni jsou nově v situaci, kdy jim z důvodu zpomalení ekonomiky povolil neustálý tlak na pracovní výkon a produktivitu práce. Je to ideální čas na to zaměřit se na svůj rozvoj, zvýšit si pracovní kvalifikaci, podílet se na nastavení procesů ve firmě. Nelze vyloučit, že si krize vyžádá i propouštění. Přežijí ti, kteří se svým nasazením stanou pro firmu nepostradatelnými. I to je věc, kterou musíme se zaměstnanci komunikovat.

Pro vedení společnosti znamená začínající krize jasný úkol – zvládnout ji s pozitivním hospodářským výsledkem, udržet si zaměstnance, dokončit započaté investice. Na jedné straně bude potřeba víc než kdy jindy být dobrým hospodářem a šetřit a současně využít uvolnění kapacity k banálním věcem, jako je údržba provozu a optimalizace procesů, abychom byli připraveni na restart. A v neposlední řadě musíme ostatním vysvětlovat a vysvětlovat jednotlivá rozhodnutí a opatření. Jen tak nebudou pro zaměstnance hrozbou a budou je vnímat jako součást sebe samých.

Hluboce jsem přesvědčena, že vše bře dopadne, pokud ke krizi budeme přistupovat aktivně a pozitivně. Pravděpodobně si uvědomíme, že nemusíme mít všechno a hned, nemusíme všude být. A to je dobře, pro nás, i naši planetu. To, co nastane, není konec, ale bude to jiné. Jsme teprve na začátku cesty do neznáma.

 

Zájemci o knihu se mohou obrátit na kancelář ČMA:

Sára Rybářová asistentka výkonného ředitele

Tel: +420 224 109 301
e-mail: 

 
 

Články autora

 

Štítky

Buďte s námi v kontaktu

Zadáním mailu se přihlásíte k odběru Newsletteru ČMA. Každý měsíc v něm objevíte inspiraci pro manažery, videorozhovory Studia ČMA, monitoring médií či informace o soutěži MANAŽER ROKU.     Ukázkový newsletter

Odebírat newsletter