Které investice se malým a středním firmám nyní vyplatí?

ČMA 3. 12. 2021

Podnikání je jako živý organismus. Kolik mu toho dáváte, tolik vám vrací. Někdy si však majitel firmy anebo top manažer musí na ovoce práce své počkat. Přesně tak to funguje u investic, které jsou běžnou součástí politiky rozvoje každé společnosti. Do čeho právě teď investovat, to komentuje Ing. Jiří Jemelka, interim manažer a zakladatel J. I. P. pro firmy, jež je kolektivním členem ČMA.

V důsledku koronavirové pandemie muselo až 60 % rodinných firem přistoupit k omezení investičních aktivit.[1] Nejčastěji šlo o dočasné odložení nebo úplné zrušení plánovaných investic zejména do nákupu nových strojů či technologií, získávání a modernizaci nemovitostí. Tento trend je zcela pochopitelný. Primárně se každá firma snaží udržet kladné cashflow, a tak bylo třeba některé investice mnohdy znovu zvážit nebo pozdržet.

Nejrizikovější jsou podle Jiřího Jemelky právě nemovitosti. „Od investic čekáme návratnost, čekáme, že do nich firma prostředky uloží s určitou jistotou a bude je moci díky svým aktivitám zhodnotit. Bohužel se nacházíme v realitní bublině. Pozemky, domy, haly nebyly nikdy v posledních 30 letech dražší. Celé skutečnosti přitěžuje nárůst cen stavebního materiálu, který překročil hranici stoprocentního a někdy i více než stopadesátiprocentního navýšení oproti roku 2019. Připočtěme k tomu také stále scházející pracovní síly ve stavebnictví a řemesle obecně. To je předzvěst průtahů a zvýšených nákladů. Zastávám názor, že nyní se do nemovitostí investovat nevyplatí. V nejlepším se to prodraží, v nejhorším to může firmu ekonomicky destabilizovat,“ varuje Jiří Jemelka. Vhodnější období pro vydávání prostředků za nemovitosti, jejich modernizaci či opravu lze očekávat za rok až dva, kdy se trh vyrovná s překážkami v podobě omezených možností v logistice a výrobě zejména s ohledem na horší mobilitu pracovních sil či scházející suroviny.

Nešikovné jsou také velké investice do technologií a vybavení, aniž by společnosti řádně zhodnotily již to, co mají. Jiří Jemelka popisuje příklad z praxe: „Ve firmě, jíž řídí náš interim manažer, mělo dojít k nákupu několika nových výrobních strojů za desítky milionů korun. Tento investiční plán byl schválen ještě před naším nástupem. Když jsme vyhodnocovali stav společnosti, zjistili jsme, že nové stroje nemá smysl v horizontu následujících dvou let pořizovat, protože obsluhu a využití stávajících zařízení bylo možné zlepšit až o třicet procent. K tomu jsme učinili kroky, a přitom zajistili finance, které zlepšily celkový objem kapitálu, jenž bude možné investovat v budoucnu. S odstupem času také nová technologie o deset až patnáct procent zlevní. Takže jsme na investici firmu mnohem lépe připravili,“ vysvětluje Jiří Jemelka.

A na jaké investiční počiny je podle Jiřího Jemelky ten pravý čas? Potenciál vidí v nákupu dalších firem: „V České republice existuje celá řada malých a středních firem, které jsou naprosto směšným způsobem podhodnocené. Mají často zajímavé know-how, odborníky, tradici, renomé, výrobní zázemí. Přesto jejich prodejní cena odpovídá jejich hodnotě asi jen ze sedmdesáti procent. Mnohdy je to i méně. Je to způsobeno několika faktory. Firma se hůře dokázala vyrovnat s koronavirovou krizí. Majitel nemá nástupce, jakého by si představoval. Proměnných je samozřejmě celá řada, ale firmy se prodávají levněji, když majitelé nevidí perspektivu, ztrácí síly, spěchá, přichází o klíčové zákazníky a trhy. Současnost je v tomto směru krutá, pro investora ale velmi perspektivní. Představte si, že když takovou firmu koupíte a máte jasný plán, co s ní udělat, můžete mít nakonec výnos, jenž převýší objem peněz na koupi a modernizaci podniku třicetkrát i osmdesátkrát. To vám dnes žádná jiná investice nenabídne. Jistě, můžete vstoupit do start-upu. Ale tam se pořád pohybujete ve větší nejistotě. Řada zkušených investorů ví, že to zvládnou pouze tři start-upy z deseti. A proto s určitou ztrátovostí počítají jako s běžným rizikem. V případě prodeje na přímo však může být riziko mnohem menší,“ uzavírá Jiří Jemelka.

[1] Data jsou založena na 85. průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, jehož výsledky byly uveřejněny 27. května 2021.

 

Kontakty pro média:

Ing. Mgr. Bc. Jiří Jemelka, MBA
výkonný ředitel
jednatel / CEO
+420 603 995 052

www.jip-pf.cz

Kateřina Šimková
Specialista PR a komunikace
Agentura vitaPR
+420 724 189 342

www.vitapr.cz

 
 

Články autora

 

Štítky

Buďte s námi v kontaktu

Zadáním mailu se přihlásíte k odběru Newsletteru ČMA. Každý měsíc v něm objevíte inspiraci pro manažery, videorozhovory Studia ČMA, monitoring médií či informace o soutěži MANAŽER ROKU.     Ukázkový newsletter

Odebírat newsletter