Česko už je jim malé. Valovi chtějí se Sikem prorazit i v cizině, do tvůrce moderních toalet již investovali 150 milionů

ČMA 8. 6. 2021

Mezi kolektivními členy ČMA najdeme spoustu rodinných firem, které tvoří základ zdravé české ekonomiky. Mezi nimi je i firma SIKO koupelny & kuchyně, kterou založila v roce 1991 Jaroslava Valová a její synové Tomáš a Víťa ji dnes úspěšně řídí. SIKO se specializuje hlavně na koupelnové a kuchyňské vybavení. Přinášíme článek z Hospodářských novin nastiňující plánovanou expanzi firmy a investice do moderních technologií.

Oproti běžným toaletám dokáže uspořit přes sedm litrů vody na jedno spláchnutí. Pro společnost Siko je ale moderní klozet více než jen další technologie pro nadšence a ekology. Největšímu českému prodejci vybavení do koupelen a kuchyní, za nímž stojí zakladatelka Jaroslava Valová a její syn Tomáš, má pomoci k prosazení ve světě.

Siko výrobek nabízí díky akvizici technologického start-upu Swiss Aqua Technologies. Švýcarsko-slovenský podnik je pro českou rodinnou firmu z jihočeských Čimelic klíčovou koupí. A brzy má mateřskou společnost přerůst. Siko nyní ve start-upu zvýšilo podíl na 80 procent. Celkem do něj investovalo 150 milionů korun.

„Většina ze 150 investovaných milionů šla do akcií. Zhruba z jedné třetiny je to pak úvěr, který jsme firmě poskytli. Už letos z něj byla schopná malou část splatit,“ říká Tomáš Vala, který před šesti lety převzal od své matky post generálního ředitele Sika. Start-up z půjčky zatím splatil zhruba pět milionů korun.

Podle Valy po vstupu do firmy muselo Siko vyvinout velké úsilí, aby nové technologie dokázalo přetavit ve skutečné zboží. To zahrnovalo testy v USA, získání certifikací, ale také úpravu chodu firmy. Siko proměnilo hospodaření start-upu a začalo šetrněji nakládat s penězi. Jak Vala podotýká, tvůrci firmy do té doby nakládali s penězi hlavně emocionálně a nezamýšleli se nad účelností nákladů.

Širšímu českému publiku nepříliš známou firmu Swiss Aqua Technologies založil na konci roku 2014 vynálezce se slovenskými kořeny František Pancurák. Tvoří ji tým inženýrů a vědců, kteří zkoumají, jak zlepšit kvalitu vody a dosáhnout úspor v její spotřebě. Sídlo má ve Švýcarsku, výzkum a vývoj probíhají ve slovenském Prešově. Výrobky prodává ve 46 zemích světa, největší zájem je o ně v Asii. Jeho tržby se pohybují ve statisících dolarů.

Siko podíl ve start-upu koupilo od jednotlivých slovenských akcionářů. Zbylou pětinu podniku vlastní další minoritní akcionáři například z USA, Slovenska nebo Švýcarska. Plně ovládnout firmu nyní Siko neplánuje.

Mezi výrobky, jež bude moci Siko díky spolupráci se Swiss Aqua Technologies nabízet, patří například inovativní masážní sprcha či trubky na zamezení usazování vodního kamene. Hlavním tahákem však má být moderní úsporný záchod. Ten si díky využívání stlačeného vzduchu vystačí pouze s 1,5 litru vody na jedno spláchnutí, tedy s objemem větší PET lahve. Kvůli normám jej ale firma bude nabízet ve variantě s nastavitelnou spotřebou 2,5 nebo čtyři litry na spláchnutí. Dnešní standardní záchody spotřebují zhruba devět litrů.

„S naším systémem jsme sklidili velký úspěch například na veletrhu ve Frankfurtu. Vystavovanou toaletou jsme splachovali naprosto spolehlivě s 2,5 litru vody a velice dobře s 1,5 litru,“ přibližuje Ondřej Sochor, generální ředitel a minoritní akcionář Swiss Aqua Technologies. Do čela firmy nastoupil před dvěma lety právě v rámci spojení se Sikem. Do té doby pracoval ve firmě Valových.

Patent na technologii s názvem OptimFlush, kterou tyto toalety využívají, drží Siko a Swiss Aqua Technologies v Evropě, USA a Číně. Záchody by se prozatím měly vyrábět ve třech čínských závodech. V budoucnu ale Siko zvažuje přesun jejich produkce do Evropy. Cílem je, aby do 10 let byly takové moderní toalety v každé druhé nově zařizované koupelně ve vyspělém světě. Ke globálnímu úspěchu má přispět i světová výstava Expo, která se letos na podzim po ročním odkladu koná v Dubaji. Právě na tyto záchody budou chodit návštěvníci českého pavilonu. Vala věří, že to může prospět například prodejům na arabských trzích, kde je hospodaření s vodou kvůli jejímu nedostatku velké téma.

Sochor plánuje, že do pěti let udělá ze Swiss Aqua Technologies větší firmu, než je Siko. Svou firmu Valovi po 30 letech existence dovedli k ročním tržbám 4,3 miliardy korun. Loni jí i přes pandemii narostl obrat o sedm procent. Siko využilo toho, že se dlouhodobě připravovalo na digitalizaci služeb. Mohlo tak zákazníkům v době zavřených prodejen nabídnout třeba virtuální objednávky či přípravu 3D vizualizací kuchyní.

Valovi s akvizicí švýcarského start-upu dlouho váhali. Zdrženlivá byla hlavně zakladatelka Sika. Jaroslavě Valové přišly nápady na inovativní techniku zajímavé, nebyla však přesvědčená o jejich úspěchu s ohledem na nutnost investovat desítky až stovky milionů korun. Názor změnila i díky Sochorovu nadšení a jeho ochotě riskovat vlastní majetek. Ten kvůli získání úvěru od Sika zastavil své nemovitosti.

Spojení se Swiss Aqua Technologies má být dalším krokem k tomu, aby Siko po českém trhu dobylo i ty zahraniční. Export se letos podílel na tržbách asi 10 procenty, do budoucna by z ciziny mohla do firmy téct až polovina peněz. Loni Siko majetkově vstoupilo do francouzského e-shopu s koupelnovým vybavením Livea.fr, kde za desítky milionů korun získalo menšinový podíl, jejž časem plánuje rozšířit na majoritu. Siko skrze obchod, který patří mezi pět největších francouzských e-shopů v oboru, v minulém roce prodalo zboží za 100 milionů korun. Letos chce Siko pod svou značkou vykročit do Maďarska.

 

Autor: Adam Kotrbatý, redaktor HN
Foto: Honza Mudra, HN

 
 

Články autora

 

Štítky

Buďte s námi v kontaktu

Zadáním mailu se přihlásíte k odběru Newsletteru ČMA. Každý měsíc v něm objevíte inspiraci pro manažery, videorozhovory Studia ČMA, monitoring médií či informace o soutěži MANAŽER ROKU.     Ukázkový newsletter

Odebírat newsletter