Ze zákulisí MR2021: Jaromír Opatrný, CEO společnosti Well Pack, je letošním kandidátem na post Manažera roku 2021!

ČMA 24. 8. 2022

Seznamte se s dalším kandidátem na titul Manažer roku 2021, který svůj život vnímá v kruhu jako jin a jang. „Na všem dobrém něco zlého, stejně jako na všem zlém něco dobrého,“ říká Jaromír Opatrný, CEO a jeden ze tří společníků firmy Well Pack. A ví, o čem mluví, jeho cesta za úspěchem byla plná trnů a výmolů, přesto by mohla být námětem pro hollywoodský scénář o americkém snu. Protože vybudovat z nuly firmu, která patří mezi největší hráče na evropském poli logistiky, to chce víc než jen kapku štěstí.    

  • Proč myslíte, že byste se měl stát Manažerem roku 2021 a co by pro vás tento titul znamenal?

To je přesně ten typ otázky, který chcete hodit na někoho jiného. Ale protože správný manažer před výzvou neutíká, ale jde jí vstříc, zkusím tedy špetku sebechvály přidat sám. Troufám si říci, že udávám směr a řídím zahraniční logistické aktivity Well Packu v řadě zemích, nyní i mimo Evropu. Však jsem se také výrazně podílel na jejich zrodu, piplal se s nimi a vychovával od jejich dětských let až po dospělost. A jako každý „rodič“, mnohokrát jsem se u toho pořádně zapotil. Ale díky tomu je naše česká firma tam, kde je. Od svého vzniku roste jak do obratu, tak i zisku, a to i přes náročné covidové období. A protože jsem životní optimista, věřím, že jinak tomu nebude ani letos, kdy zase bojujeme proti smrtelnému zvýšení cen energií a dalších položek, které se našeho podnikání úzce dotýká.

Působíme v devíti zemích Evropy a ve Střední a Jižní Americe. Nabízíme řadu unikátních služeb s pozitivním dopadem na životní prostředí, třeba když banány balíme do opakovaně použitelných plastových přepravek. Snažím se v týmu propojovat a skloubit mentalitu Čechů se zahraničními kolegy, napříč rasou, národností, náboženstvím a kulturou. Výsledkem je výkonný a flexibilní tým, který naši zákazníci kvitují.

Ocenění v soutěži by bylo úžasným zadostiučiněním pro celý náš tým a naši filozofii. Pro mě osobně pak impulsem k radosti, oslavě a dalšímu seberozvoji.

 

  • Jak se vaše firma přizpůsobila pandemii covidu-19? Co konkrétního jste změnili a vylepšili?

Pojďme si říct na rovinu, že covid byl pro nás, jako pro firmu, hotové peklo. Důvod byl jednoduchý – naše činnosti nejsou virtuální, vyžadují fyzickou účast našich zaměstnanců na pracovišti. Naší výzvou tak nebylo naučit se fungovat z homeoffice, to byla nakonec ta nejpříjemnější stránka, ale jak udržet lidi v práci. Jsme aktivní v řadě lokalitách napříč celou Evropou, během covidu jsme navíc rozjížděli byznys i ve střední a jižní Americe. Jsme proto závislí na rychlém přesunu našich pracovníků z pobočky na pobočku.

A právě v začátcích pandemii jsme museli zvýšit kapacitu našeho mycího centra plastových přepravek v Hannoveru o sto procent, ze šedesáti milionů ročně na sto dvacet, abychom pokryli potřebu nového zákazníka Aldi. To s sebou neslo instalaci nové rozsáhlé technologie, kterou jsme z části vyráběli v České republice a naši technici a montážníci ji měli instalovat, rozhýbat a vyladit. Jejich přesuny přes hranici tak byly v té době ještě častější než během běžného provozu. Často museli v zahraničí zůstávat nad rámec běžných lhůt kvůli karanténám a výměny tak byly pomalejší.

Z té doby pochází rovněž řada dramatických, ale i vtipných příhod. Třeba když neměl jeden kolega na hranicích s Německem dopředu vyplněné potřebné formuláře a celníci ho požádali, ať si je tedy vyplní elektronicky na místě. To ale netušili, že není příliš zdatný ani v moderních technologiích, ani v němčině, a tak se za ním začala za chvíli tvořit dlouhá kolona aut. Když celníci viděli, jak s úkolem zápasí a u toho ještě nadává, zda to má zapotřebí, když přece jede do Německa zachraňovat dodávky potravin do řetězců, něco zamumlali a raději ho pustili se slovy.

Vzpomínáte, když se nesmělo jezdit v České republice z okrese do okresu? A teď si představte, že v té době policie zastavila dalšího z našich kolegů. Jel právě z Hannoveru, takže nastalo dlouhé vysvětlování, proč. Následovala další otázka, zda se tedy vrací domů a odpověď, že nikoli, že pokračuje do Vídně. A teď mi poraďte, co mám v tom formuláři vyplnit, ptal se policistů. Ti se na sebe podívali, a pak jen mávli rukou se slovy: Prosím vás, raději jeďte.  Tehdy jsme si uvědomili, že překračujeme okresní měřítko:).

Nakonec jsme ale i během covidu dosáhli výrazného dvouciferného růstu, a dokonce získali i nová území pod pomyslnou vlajkou České republiky. To, když jsme začali působit ve Střední a Jižní Americe a připravili půdu pro vstup do Francie.

Jaromír Opatrný (čtvrtý zleva) s týmem při hledání nových způsobů balení banánů.

  • Kde vidíte Česko v příštích několika letech?

Vidím Česko jako zemi zaslíbenou, mlékem a strdím oplývající:), jak to řekl Praotec Čech, když vyšplhal na horu Říp. Když jsem se v roce 1994 po dvouleté zkušenosti v USA vracel domů, divili se Američané, proč nechci za oceánem zůstat. Jenže i tehdy platilo to, co dnes, že Česko má pro mě mnohem větší šťávu. Považuji ho za skvělou zemi a Prahu za nejkrásnější město na světě. A protože nesleduji zprávy, nekazí mi radost z něj ani politická situace. Český národ je chytrý, schopný, spolehlivý a pracovitý a ve světě se neztratí.

Co bych si přál, to je jen to, aby naše vlády reagovaly pružně a chytře na otázky nedostatku pracovní síly. Udržely motivaci Čechů efektivně pracovat spíše než využívat sociálního systému. Jako firma Well Pack se snažíme alespoň drobně přispět k budoucí prosperitě Česka tím, že šíříme dobré jméno českých služeb do světa. V našem případě jsou to služby logistické, kterými chceme přispět k prosazení českých mozků a šikovnosti v zahraničí. Více a více se proto opíráme o české technologie a snažíme se o vlastní vývoj a výrobu.

A v neposlední řadě šíříme osvětu i českého piva! Protože je, jak známo, nejlepší na světě:)

 

Motto na závěr:

„Spojuji příjemné s užitečným a práci si užívám. Pracuji v přírodě, při sportu, u dobrého jídla a pití a se skvělou partou lidí“.

 

Děkujeme za rozhovor a těšíme se na viděnou během slavnostního vyhlašování cen Manažer roku 2021,

Česká manažerská asociace

 
 

Články autora

 

Štítky

Buďte s námi v kontaktu

Zadáním mailu se přihlásíte k odběru Newsletteru ČMA. Každý měsíc v něm objevíte inspiraci pro manažery, videorozhovory Studia ČMA, monitoring médií či informace o soutěži MANAŽER ROKU.     Ukázkový newsletter

Odebírat newsletter