Ze zákulisí MR2021: Dalším kandidátem na Manažera roku se stává Tomasz Wiatrak, MBA – Chairman & CEO ORLEN Unipetrol

ČMA 18. 7. 2022

Již téměř tři dekády se pod záštitou České manažerské asociace organizuje soutěž Manažer roku, jejíž prestiž je zjevná už jen díky tomu, že se letos v září uskuteční již 29. ročník. Během uplynulých let se díky této anketě sešla celá řada inspirativních, inovativních a schopných manažerů a lídrů. Soutěž Manažer roku směřuje k rozvíjení odborných schopností manažerů, včetně jejich nadání vést pracovní týmy.

První soutěžní disciplínu má za sebou i Tomasz Wiatrak, MBA – Chairman & CEO společnosti ORLEN Unipetrol, který nám odpověděl na tři nesoutěžní otázky, díky kterým Vám tohoto kandidáta na post Manažera roku 2021 můžeme blíže představit. A jak lépe začít, než životním krédem pana Wiatraka, které je: „Jediný limit, který máš je ten, který si sám vytvoříš.“

  • Proč myslíte, že byste se měl/a stát Manažerem roku 2021 a co by pro vás tento titul znamenal?

Zastřešuji stabilní a úspěšnou společnost, která zaměstnává bezmála pět tisíc lidí. Pod mým vedením jsme ji dokázali provést mnoha zásadními krizovými i růstovými okamžiky. Vstoupili jsme na slovenský maloobchodní trh, dokázali jsme se vyrovnat s globální pandemií i následnými obchodními a logistickými omezeními, která způsobila. I přes nepříznivé hospodářské výsledky jsme dokázali hledět v před a pokračovat v investicích do budoucnosti, i když by bylo jednoduché využít situace a investice pozastavit. Nyní již několik měsíců společně bojujeme proti dopadům ruské invaze na Ukrajinu. Na českém trhu je dostatek paliv a jeho výroba je zajištěna, což zajistilo české ekonomice potřebnou stabilitu. Získání tohoto titulu by bylo oceněním každodenní zodpovědné, mnohdy mravenčí a zvenku ne zcela doceněné, práce všech zaměstnanců naší skupiny, kterou v posledních, turbulentních, letech odvádí.

 

  • Jak se vaše firma přizpůsobila pandemii covidu-19? Co konkrétního jste změnili a vylepšili?

Úlohou velkých společností je v těžkých chvílích působit jako stabilizační prvek. Jsem velice rád, že jsme byli schopni na nastalou situaci flexibilně reagovat a úspěšně minimalizovat bezpečnostní a komoditní rizika, což mělo pozitivní vliv na stabilitu české ekonomiky. Přijali jsme množství bezprecendentních bezpečnostních a hygienických opatření, z nichž mnohá šla nad rámec povinností nařízených státem. Díky tomu jsme svou úlohu zvládli na výbornou. Během pandemie jsme také začali hledat synergie a nové postupy tam, kde jsme je do té doby nebyli nuceni hledat. Významně jsme i urychlili proces digitalizace společnosti a posílili principy vzdáleného řízení a práce z domova. Nástup těchto dvou moderních principů v naší tradičně založené společnosti by byl bez pandemie zřejmě pozvolnější.

 

  • Kde vidíte Česko v příštích několika letech?

 Jako jeden z pilířů české ekonomiky jdeme cestou udržitelného rozvoje a přechodu k využívání nízkoemisních a bezemisních energetických zdrojů. Tato transformace přináší řadu na první pohled ne zcela komfortních výzev a také ji zcela zásadně ovlivňují přírodní a geopolitické situace, o kterých sice tušíte, ale nevěříte, že by se mohly opravdu stát. A to platí nejen pro naši firmu, ale de facto pro celé Česko. Historie i současnost nám ukazuje, že tento stát a lidé v něm mají neuvěřitelný potenciál být inovativní a flexibilní za každé situace. Současně jsme pevnou a nedílnou součástí ekonomických a bezpečnostních struktur Evropy. Pracujme proto zodpovědně dál na rozvoji této krásné země, ale zároveň buďme více hrdí na to, co jsme dokázali, a važme si opravdových hodnot. Ty jsou totiž nezbytným předpokladem pro jakýkoliv další růst. A protože jedním ze strategických cílů naší skupiny je rozvoj vodíku, vidím Česko jako středoevropského lídra rozvoje moderní vodíkové mobility v dopravě osob i přepravě surovin a zboží.

 

Děkujeme za rozhovor a těšíme se na zářijové setkání nejen během slavnostní příležitosti vyhlašování vítězů soutěže Manažer roku2021.

Česká manažerská asociace

 
 

Články autora

 

Štítky

Buďte s námi v kontaktu

Zadáním mailu se přihlásíte k odběru Newsletteru ČMA. Každý měsíc v něm objevíte inspiraci pro manažery, videorozhovory Studia ČMA, monitoring médií či informace o soutěži MANAŽER ROKU.     Ukázkový newsletter

Odebírat newsletter