Vysoká nebyla pro mě, podnikám spíš živelně, říká šéf Lamarku. Své ploty a vrata chce ve velkém prodávat v Německu

ČMA 23. 6. 2021

Vysoká nebyla pro mě, podnikám spíš živelně, říká šéf Lamarku. Své ploty a vrata chce ve velkém prodávat v Německu

Česká manažerská asociace sdružuje mnoho domácích firem, na které může být Česká republika hrdá. Jednou z nich je společnost Lamark, která si za více než 15 let vybudovala pevné postavení na trhu s ploty rodinných domů. Přečtěte si článek s jejím šéfem Milanem Kučerou, který vyšel v Hospodářských novinách.

Milan Kučera, šéf jedné z největších českých firem v oblasti výroby plotů

Milan Kučera mluví o plánech své firmy Lamark klidně a rozvážně. Až do chvíle, než přijde řeč na Německo. Najednou viditelně pookřeje a začne se usmívat. A radost mu příliš nekazí ani fakt, že celý minulý rok jeho byznys s designovými ploty, brankami a vraty omezila vládní nařízení ztěžující přejezd hranic.

„Jezdíme hlavně do Bavorska. Kdyby nezasáhl covid, už tam mám postavený obchodní tým a založenou pobočku, snad to ještě letos dopadne,“ tvrdí Kučera v showroomu společnosti Lamark v Hradci Králové.

Německo si začal oťukávat předloni, kdy na několika desítkách zakázek zjistil, že má šanci uspět mezi tamní konkurencí. „Mám dobrou zkušenost, lidé si naší práce váží a výhodou je, že jsme levnější než místní, další výrazný růst si ale vyžádá několik let práce,“ popisuje osmatřicetiletý šéf Lamarku.

I proto firma nyní investuje 40 milionů korun do zvětšení závodu v Novém Bydžově, kde má vlastní vývoj a výrobu. A k přibližně padesátce zaměstnanců chce Lamark v následujících měsících nabrat desítky dalších, od zámečníků až po inženýry. Vedle Německa firma také podniká na Slovensku.

Mohli jsme vydělat víc

Jedné z největších českých firem v oblasti výroby plotů se vyplatila dřívější sázka na dodávky pro rodinné domy, díky stavebnímu boomu posledních let jí pravidelně rostou hospodářské výsledky. Loni Lamark utržil 126 milionů korun a zisk EBITDA se vyhoupl na 24,5 milionu korun, což je dvojnásobek předešlého roku. Letošní tržby by se měly podle odhadů vyšplhat ke 200 milionům korun.

Firmě se daří několik let v řadě, Kučera přiznává, že loňský rok byl nad očekávání úspěšný. Dodává, že na krizi v letech 2007 až 2008 firma vyrostla, ta aktuální covidová se jí vyhnula – poptávka po bydlení se nesnížila.

Momentálně je však opatrný kvůli růstu cen ve stavebnictví. Ocel zdražila o polovinu, hliník atakuje dvojnásobek. „Vedle cen může do léta nastat problém s dostupností materiálu na trhu,“ říká.

Lamarku, podobně jako dalším firmám podnikajícím v oblasti domácností, se mimo jiné dařilo i díky tomu, že lidé byli rok uvěznění doma a chtěli si místo zvelebit. „Na druhou stranu musím přiznat, že jsme situaci nedokázali naplno využít, neměl jsem dostatek lidí v obchodním oddělení, a proto nebyl takový čas se zákazníkovi věnovat,“ konstatuje podnikatel.

Radši se dej zaměstnat

Rodiče Milanu Kučerovi před lety doporučovali, ať si najde stabilní práci a na podnikání zapomene. Syn však na jejich rady příliš nedbal. Po pár měsících na pražském ČVUT mu došlo, že se nechce dalších pět let učit, a z vysoké odešel. Bylo mu jednadvacet let a zakládal firmu.

„Naši byli soukromí zemědělci, pracovali od rána do večera, sedm dní v týdnu, dívali se na to ze svého pohledu,“ vypráví muž, který se narodil na Novobydžovsku. Dodává, že přibližně po dvou letech rodiče uznali, že se rozhodl správně.

Malou montážní firmu na hromosvody, elektřinu nebo vrata založil s kamarádem v roce 2003. „V začátcích jsme chtěli mít co nejširší portfolio, ale už tehdy začínaly dávat největší smysl kované ploty a vrata,“ vzpomíná Kučera. Po čtyřech letech od společníka podíl odkoupil a začal podnikat sám. Rok nato firmu přeměnil na výrobní podnik. „Podnikal jsem naivně, měl jsem sny a chtěl něco vytvářet, ale mé vize nebyly přesné, dodnes plno věcí řeším spíš živelně než podle přesných plánů.“

Zpočátku design plotů vymýšlel se zákazníky sám, část je originál a zbytek tvoří tradiční vzhledy používané desítky let – jde o zdobené zakončení, třeba různé špičky. Kučera přiznává, že mu v začátcích pomohlo se obklopit lidmi z branže, kteří umí pracovat s kovem. I díky tomu se mu ostatně podařilo dostat se mezi největší hráče v celém Česku. V tuzemsku mu konkurují především kováři na vesnicích, garážové firmy nebo tisíce živnostníků.

Až 95 procent příjmů Lamark opírá o zakázky pro majitele rodinných domů. Zbytek tvoří oplocení například vesnických pomníků nebo hřbitovů. „U rodinných domků máme pořád velký prostor, který ještě plně nevyužíváme,“ nastiňuje Kučera. V létě firma na trh uvede pergoly a vyvíjí krytá stání pro auta.

V srpnu se mu narodí první potomek a Milan Kučera doufá, že se mu z Lamarku podaří vytvořit rodinnou firmu. „Chci velkou rodinu, tak snad mi to podaří, protože jsem nezačal brzy,“ usmívá se. Vychovat děti tak, aby jednou chtěly byznys převzít, však hodnotí jako náročnější úkol než vedení podniku.

Zdroj: www.ihned.cz
Autor: Kateřina Šefrová
Foto: Jiří Benda

 
 

Články autora

 

Štítky

Buďte s námi v kontaktu

Zadáním mailu se přihlásíte k odběru Newsletteru ČMA. Každý měsíc v něm objevíte inspiraci pro manažery, videorozhovory Studia ČMA, monitoring médií či informace o soutěži MANAŽER ROKU.     Ukázkový newsletter

Odebírat newsletter