Mladý manažer převzal vedení tradiční opavské rodinné firmy. Záhy zjistil, že aby mohl pokračovat v úspěšné práci svých rodičů, bude muset ke svému nadšení pro nové věci a generování nápadů přidat ještě mnohem víc.
Moderní sídlo společnosti ABEL se nachází nedaleko centra Opavy. Tady více než stovka zaměstnanců, které už třetím rokem z pozice generálního ředitele vede Tomáš Mačuga, vyrábí a distribuuje renovované náplně do tiskáren. Zdá se to banální, ale obnova prázdných tonerů je pro uživatele ekonomická a velmi ekologická. Dnes bychom to moderně nazvali cirkulární ekonomikou. Věci se nevyhazují, ale recyklují, což je výhodné pro výrobce i zákazníky. Tady v ABELu na to přišli už před třiceti lety.
Dobře naladěný mladý muž sbíhá po impozantních skleněných schodech, vřele nás přivítá a jen co se usadíme, rozpovídá se. Je na naše setkání dobře připraven. A jak se ukáže později, není to náhoda, on prostě svou roli ředitele firmy bere opravdu zodpovědně.
„Moji silnou stránkou je nadšení pro nové věci. Poměrně dobře se adaptuji a uvědomil jsem si, že nejen já, ale i všichni ve firmě jsme opravdu špičky v generování nových nápadů,“ usmívá se Tomáš Mačuga.
Jak sám říká, je rád, že nadšení a nové nápady se mu vždy dařilo sdílet napříč firmou, díky čemuž se mohla rozběhnout řada nových projektů, které však často vyšuměly, počáteční nadšení opadlo a projekty mizely ve vakuu.
„Když jsem se podíval zpátky za sebe, bylo vidět ohromné množství práce, povedly se nám zajímavé dílčí věci, ale nepřispívaly do celku. Dělali jsme malé krůčky a často navíc i různými směry. Firma stagnovala,“ zamýšlí se mladý manažer.
Naštěstí si to Tomáš brzy uvědomil a začal problém řešit. Přistoupil k tomu s pokorou, která je mu vlastní a oslovil mentora. „Můj mentor je člověk, který není s naší firmou nijak spjatý, ale má bohaté zkušenosti z jiných podniků. Je to výborný systematik, který mi tyto principy pomáhá vnést i k nám do firmy. Díky mentoringu jsem si uvědomil, že určitý odstup a nadhled je potřeba a pomohl mi jasně vydefinovat cíl, za kterým se má firma vydat,“ popisuje počátek změny ve firmě mladý manažer.
Samozřejmě to nebylo jen tak. Tomáš na sobě pracoval více než dva roky, mentor mu pomáhal analyzovat jeho rozhodnutí a teprve relativně nedávno se mu podařilo najít způsob, jak firmu řídit. „Posledním impulzem byla dovolená, kdy jsem po dlouhé době opravdu úplně vypnul a dokonale si utřídil myšlenky i svůj pohled na fungování naší firmy,“ přiznává Tomáš.
Díky tomu má jasno, kam chce firmu směřovat, a hlavně to dokáže manažersky prosadit. Pochopil, že firma potřebuje vizi a manažera, který tuto vizi dokáže s kolegy sdílet a vtisknout ji do každodenního fungování společnosti.
„Bude to znít strašně banálně a jednoduše, ale je pravda, že v každodenním zápřahu je velmi těžké si některé věci uvědomit. Opravdu doporučuji si vzít pořádnou dovolenou a získat určitý odstup od firmy. Vnímám to jako jeden z úkolů manažerů, zdá se prostý, poslat někoho na dovolenou, ale denně ve firmě vidím, jak je těžké vyskočit z módu, ve kterém si stále něco říká o vaši rychlou pozornost. Je ale potřeba si do toho vnést řád a umět si nastavit filtr. A k tomu pomůže i dovolená,“ popisuje svou zkušenost Tomáš.
Když se z té své přelomové dovolené vrátil, na nic nečekal. „Jako první krok jsem vyčlenil tři hlavní aktivity pro každé z našich tří oddělení – výroba, nákup, obchod a na nic jiného se již nesoustředíme. V návaznosti na to jsme zavedli projektové úkoly i odměny také pro obchodníky v terénu. Všichni tak lépe chápou, proč jsme tyto změny provedli, a hlavně jaký je jejich cíl. Teď jsme důslednější a disciplinovanější,“ popisuje nejviditelnější efekty změn Tomáš Mačuga.
Nebyl by to zkušený informatik, kdyby k řízení firmy nevyužíval moderních nástrojů. V ABELu tak zavedli pro sdílení úkolů a řízení porad software Freelo, který si Tomáš nemůže vynachválit. „Začali jsme řídit poradu managementu ve Freelu a vytesali jsme do něj pevnou strukturu hlavních úkolů, jejichž plnění důsledně sledujeme, abychom šli za naší vizí,“ doplňuje Tomáš.
Když se jej ptám, jaké ty konkrétní body jsou, zprvu zůstává opatrný. Konkurence nikdy nespí. Nakonec však naznačí, že jedním ze stěžejních úkolů, který před ABEL postavil, je vnést do jejich trochu zkostnatělého byznysu něco z IT, přidat moderní e-commerce řešení a pomoci zákazníkům maximum úkonů okolo tiskáren zautomatizovat. Protože když potřebujete tisknout důležitý dokument a zrovna vám došel toner, je už na objednávku pozdě.
„Chceme našim zákazníkům přinášet hlavně bezstarostnost. Jestli totiž něco tiskárny a tonery jsou, tak to jsou hlavně starosti a od jejich řešení tu jsme my,“ má jasnou vizi mladý ředitel.
Druhý pilíř směřování rodinné firmy je zřejmý. Ekologie. Na trhu je řada jednorázových tonerů, kterým se zatím nikdo nevěnoval. Tomáš zde vidí budoucnost a už hledá cesty, jak by v Opavě mohli tyto kazety renovovat a snížit tak množství odpadu.
Úkol je to nepochybně ambiciózní, ale Tomáš a jeho tým to zvládnou, protože nyní mají jasnou vizi i cíl a zbývá už jen najít cestu, po které se k nim vydat a neuhnout.
Mgr. Tomáš Mačuga
Životní motto: „Co si dokážeš představit, toho můžeš dosáhnout.“
Absolvent Fakulty informatiky Masarykovy univerzity v Brně
Generální ředitel společnosti ABEL-Computer s.r.o.
Člen ELITE klubu MSK České manažerské asociace
Člen Českého spolku horských průvodců, Národní horský průvodce
Partnerem rubriky je ELITE klub MSK České manažerské asociace.