DC VISION digest
je to prakticky půl roku od posledního vydání DC VISION Digest. Pandemie nezmizela a hned tak nezmizí, stejně jako nezmizely problémy dnešní globální i české ekonomiky. Klíčovým problémem české ekonomiky zůstává, že je ekonomikou z velké části odvozenou, subdodavatelskou, v podstatě malou nádenickou dílnou pro průmysl německý či francouzský.
Nic už nebude jako dříve, velká část průmyslu založená na výrobě, tedy činnosti s velmi nízkou přidanou hodnotou, začíná řešit existenční problémy. Stovky a tisíce českých firem tuto pandemii téměř jistě nepřežijí. Šanci mají jen ty průmyslové firmy, které mají vlastní výzkum a vývoj a prodávají vlastní řešení.
Důkazy, že ani vlastní vývoj nemusí stačit, přinesl například do evropského kosmického průmyslu Elon Musk. Přinesl výrazně nižší ceny transportu do kosmu a evropský kosmický průmysl je minimálně v oblasti komerčních transportů do vesmíru prakticky na kolenou, počty startů klesly na méně než polovinu, ceny letů rovněž. No, a jak už je v Evropě zvykem, nekonkurenceschopní výrobci žádají evropské vlády o pomoc. Musíme se naučit lépe prodávat a vyrábět tak, aby to bylo prodejné.
Klíčovým slovem jsou inovace a pandemie přináší tisíce možností pro inovace, a o tom jsem psal v nové knize České manažerské asociace “Návrat k prosperitě” v době, kdy jsme prožívali první karanténu a dívali se s nejistotou do budoucnosti. O to víc mne těší, že je to v dnešní druhé masivní vlně pandemie téma, které platí dvojnásob.
Přeji pevné zdraví a držte si klobouky, v Evropě jedeme z kopce!
Libor Witassek, Partner DC VISION