Filip Dřímalka: Budoucnost nepráce „Mysleli jsme, že umělá inteligence nahradí pouze rutinní a špatně placenou práci. Omyl. Nová…
Svět se nevrátí před covid, musíme myslet dopředu, říká šéf ABB Vítězslav Lukáš
Česká manažerská asociace sdružuje mnoho perspektivních firem, jež tvoří motor českého průmyslu. Jednou z nich je společnost ABB, technologický lídr a průkopník v oblastech e-mobility a nabíjecí infrastruktury. Jak se firma musela přizpůsobit pandemii covidu-19 a co bude důležité pro budoucnost české ekonomiky? Své vize prezentuje generální ředitel ABB v Česku Vítězslav Lukáš.
Vítězslav Lukáš nastoupil do čela české pobočky nadnárodní průmyslové skupiny ABB v lednu loňského roku. Firmu s více než třemi tisíci zaměstnanci a několika výrobními fabrikami přebíral po finské manažerce Tanje Vainiové. Coby dlouholetý manažer koncernu, který v něm začínal ještě v 90. letech jako čerstvý absolvent vysoké školy, měl všechny předpoklady pro hladké předání. Jenže přišel covid. A v ABB ho pocítili dřív než jinde – díky celosvětové působnosti se 100 tisíci pracovníky začaly do pražského ústředí proudit informace o koronaviru s několikatýdenním předstihem.
Na byznys podniku, který jiným průmyslovým firmám pomáhá s automatizací a dodává jim například robotické systémy, ale neměla pandemie zásadní dopad. Ačkoliv celá skupina podle aktuálních čísel za rok 2020 vykázala zhruba sedmiprocentní pokles tržeb i zisku (na 26 miliard, resp. 2,9 miliardy dolarů), české divizi se dařilo lépe než v roce 2019, kdy utržila přes 12 miliard korun. „Vedlo k tomu několik cest. Třeba ochranná opatření, která jsme zavedli v době, kdy v Česku ještě ani nebyl žádný diagnostikovaný covidový případ. My jsme už tehdy minimalizovali kontakty zaměstnanců na nezbytně nutné, zajišťovali jsme si dostatečnou zásobu ochranných pomůcek, jako jsou roušky a respirátory. Nikdy jsme neměli žádný komunitní přenos – a to máme přes 3300 zaměstnanců,“ řekl Vítězslav Lukáš.
Společnost ABB se tedy právem může řadit mezi firmy, které koronavirovou krizi zvládly. Jedním z důvodů je velká diverzifikace jejího portfolia. Známým produktem je například infrastruktura pro dobíjecí stanice na elektromobily. V této oblasti ale aktuálně panuje na celém světě napětí. „Výroba klasických automobilů je jedním z nejpostiženějších sektorů a propad u nich začal ještě před nástupem koronaviru. Zásadní roli tam hrála a hraje strukturální nejistota, kudy tento byznys půjde do budoucna. S tím, jak se kvůli covidu řada států zadlužila, tak šláply trochu na brzdu a diskutuje se o jejich další podpoře elektromobility. Česko je extrémně proexportně orientovaná ekonomika, která je součástí evropského trhu. Musíme se tedy poohlížet, jak se rozhodují klíčoví hráči, tedy Německo nebo Francie, a tam je příklon k elektromobilitě jasný. Dopady pandemie jsou sice cítit, ale nikdo nezpochybňuje například strategii European Green Deal,“ uvedl Vítězslav Lukáš.
Závěrem se zamyslel nad, v důsledku covidu, nejistou budoucností: „Statistika říká, že ještě po 2. světové válce tady pracovaly desítky procent lidí v zemědělství. Dnes to není ani desetina, a přitom máme nízkou nezaměstnanost. A takhle to bude i s automatizací. Bavíme se o přirozené evoluci pracovních činností.“
Vítězslav Lukáš (47)
Rodák z Ostravy a absolvent Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB v Ostravě. Do ABB nastoupil už v roce 1998 a postupně prošel mnoha pozicemi, několik let působil v jihovýchodní Asii, kde se podílel na budování projektů v námořním a těžebním průmyslu. Generálním ředitelem české pobočky ABB, která zaměstnává přes 3300 lidí, se stal v lednu 2020, v čele vystřídal finskou manažerku Tanju Vainiovou.
Celý rozhovor najdete zde
Články autora
Poskytovatel dotace: MPSV ČR Financování: ESF – Operační program ZAMĚSTNANOST PLUS Doba trvání: únor 2024 až leden…