Recenze knihy Stuarta Rusella „Jako člověk – Umělá inteligence a problém jejího ovládání“ od doc. Bohumíra Štědroně

Prognostický klub 10. 1. 2022

Z anglickeho originalu Human Compatible: Artificial Intelligence and the Problem of Control , přeložil Jiři Zlatuška.

Vydalo v roce 2021 nakladatelstvi Dokořan, s. r. o.,
jako svou 1134. publikaci (367. elektronicka).
ISBN 978-80-7675-043-2

Inovativní a kreativní monografie se skládá z 10 navzájem provázaných kapitol a 4 příloh a je možné identifikovat 3 základní části: úvodní část (kapitoly 1–3) provádí komparaci inteligence u lidí a u strojů a je doplněna čtyřmi přílohami, které popisují vybrané ústřední pojmy, tvořící komponenty systémů AI. Druha část (kapitoly 4–6) je věnována diskusi o vybraných problémech a lze identifikovat, že stroje již mají inteligenci. Zajímavým problémem je zachováni absolutní moci nad stroji, které budou „mocnější“ než lidská civilizace. Závěrečná část monografie (kapitoly 7–10) naznačuje novy způsob uvažování o AI a hypotézu, že stroje zůstanou navždy pro člověka užitečné.

V současnosti již platí „zákaz aplikace umělé inteligence“ v některých sportovních segmentech např. šachu a GO, kde využití AI znamená okamžitou diskvalifikaci. V budoucnosti dojde k dalším legislativním omezením, ke kterým budou patřit zákazy využívání umělé inteligence pro predikci vývoje na burzách a finančním sektoru, optimalizaci portfolií fondů, v kultuře a jistě v komerčním a politickém marketingu.

Vysokou atraktivitu monografie podtrhuje vynikající překlad emeritního rektora MU Brno prof. J. Zlatušky. Monografie je založena na obrovském množství systémových úvah, modelů a analogií a je určena nejen nejširšímu publiku, ale i odborníkům na umělou inteligenci a politikům.

Doc. RNDr. Bohumír Štědroň, CSc.

předseda Prognostického klubu ČMA a ČA Římského klubu

Doc. RNDr. Bohumír Štědroň, CSc. studoval s vyznamenáním systémovou analýzu na MU Brno a absolvoval postgraduální studium na Právnické fakultě Univerzity Karlovy. Po ukončení studia začínal jako vysokoškolský pedagog na Komenského Univerzitě v Bratislavě. Působil rovněž jako soudní znalec. V roce 1992 studoval na Ashridge Management College ve Velké Británii. V současnosti přednáší prognostiku na Univerzitě Karlově, ČVUT a Vysoké škole mezinárodních a veřejných vztahů.

Články autora

Štítky

Buďte s námi v kontaktu

Zadáním mailu se přihlásíte k odběru Newsletteru ČMA. Každý měsíc v něm objevíte inspiraci pro manažery, videorozhovory Studia ČMA, monitoring médií či informace o soutěži MANAŽER ROKU.     Ukázkový newsletter