Martin Pýcha: Čeští farmáři by se měli orientovat na něco specifického, jinak v konkurenci neobstojí

ČMA 23. 3. 2021

Předseda Zemědělského svazu ČR Martin Pýcha vysvětlil problematiku společné zemědělské politiky EU jakožto jednoho z nejstarších evropských nástrojů. Probrali jsme její historii, efektivitu i současné možnosti samostatných farmářů udržet se na trhu.

České zemědělství je stejně jako ve všech zemích na světě dotované. Jedná se o přirozený způsob ochrany domácích zemědělců, protože potraviny jsou strategickým sektorem. V České republice však zemědělci opustili technologicky a investičně náročnější obory. „Jsme v podstatě jakási rozvojová země uvnitř EU. My vyvážíme surovinu a dovážíme přidanou hodnotu. A právě to se snažíme změnit,“ uvedl Martin Pýcha s tím, že kdysi byla zemědělská surovina hojně využívána jako krmení pro zvířata a teprve maso a masné výrobky se exportovaly.

Martin Pýcha také vysvětlil, proč má dnes Česká republika některými odborníky kritizované velké zemědělské podniky: „V Česku jsou 3 miliony vlastníků zemědělské půdy. Spousta z nich se po roce 1989 rozhodla, že nebudou hospodařit sami. Že se sdruží. Ne aby natáhli ke státu ruku, ale aby byli konkurenceschopnější. Proto máme největší výměru zemědělského podniku v EU. Je to samozřejmě dané i kolektivizací. Dnes EU říká, že vy jste ti velcí, takže vám budeme krátit dotace. My ale říkáme, že jsme se stali velkými, protože jsme chtěli být konkurenceschopní.“

Debata se věnovala také důležité otázce, jak obstojí v prostředí velkých zemědělských podniků samostatný farmář. „To souvisí s otázkou managementu a strategie. Pokud se budete orientovat na základní polní komodity, tak vám nebude stačit 3 nebo 5 hektarů jako na Kypru nebo na Maltě. Neuživili byste se tím. Pokud ale budete například vyrábět víno nebo byliny, tak se tím dokážete zajímavě uživit. Takže určitě ano, ale musíte dělat něco specifického, ne klasickou polní výrobu,“ odpověděl Martin Pýcha.

 
 

Články autora

 

Buďte s námi v kontaktu

Zadáním mailu se přihlásíte k odběru Newsletteru ČMA. Každý měsíc v něm objevíte inspiraci pro manažery, videorozhovory Studia ČMA, monitoring médií či informace o soutěži MANAŽER ROKU.     Ukázkový newsletter

Odebírat newsletter