Martin Pýcha: Český konzument se zajímá hlavně o cenu, nikoliv o původ potravin

ČMA 11. 3. 2021

Předseda Zemědělského svazu ČR Martin Pýcha pojmenoval hlavní problémy českého zemědělství a vysvětlil, jakým způsobem usiluje jejich o nápravu.

Jedním z hlavních problémů je závislost na dotacích a obrovská byrokracie s ní související. „Snažíme se neustále lobbovat, vysvětlovat a věci zjednodušovat,“ řekl Martin Pýcha s poukazem na to, že další velkou překážkou je klimatická změna. „Počasí se nám dneska mění a i zemědělci musejí změnit své chování,“ dodal.

Zemědělský svaz ČR proto klade velký důraz na výzkum. Spojení zemědělců, vědců, univerzit a technologických firem by mělo přinést změnu pracovních metod a vzdělávání. V dnešní době však mnoho vzdělaných lidí pracovat v zemědělství nechce. Zemědělský svaz ČR tak skrze svůj vzdělávací institut pořádá semináře a workshopy. Ty řeší třeba úbytek zemědělské půdy, který vede k nedostatku zadržené vody v krajině.

Nesmírně důležitá je podle Martina Pýchy otázka vnímání zemědělství. Proto se snaží PR aktivitami přiblížit veřejnosti jeho fungování. „Čeští zemědělci nejsou špatní hospodáři. Lidé ztratili povědomí o naší práci. Když jdete do obchodu, koupíte si mléko za 12 korun a jeden litr minerálky za 20 korun. Tu minerálku přitom pouze stočíte a dáte do obchodu. My zemědělci musíme vyprodukovat krmení, musíme ho sklidit, uživit zvířata a podojit je. Před dodáním do obchodu je velké množství práce, a přesto prodáváme mléko levněji než tu minerálku,“ vysvětlil Martin Pýcha.

Cílem Zemědělského svazu ČR je přesvědčit veřejnost, aby nakupovala české potraviny, protože se za nimi skrývá práce českého venkova. Analýzy ale ukazují, že Češi se orientují především na cenu, nikoliv na původ potravin.

 
 

Články autora

 

Buďte s námi v kontaktu

Zadáním mailu se přihlásíte k odběru Newsletteru ČMA. Každý měsíc v něm objevíte inspiraci pro manažery, videorozhovory Studia ČMA, monitoring médií či informace o soutěži MANAŽER ROKU.     Ukázkový newsletter

Odebírat newsletter