Letní podnikatelský kemp učí mládež ze sociálně znevýhodněných rodin podnikavému přístupu

ČMA 27. 8. 2021

Od 19. do 25. července 2021 se v Nemojanském Mlýně v Nemojanech konal již 6. ročník Letního podnikatelského kempu pro mládež z dětských domovů, azylových domů a sociálně znevýhodněných rodin. Projekt pořádá a organizuje Nadace ZET profesora Milana Zeleného a každoročně ho podporuje řada úspěšných podnikatelů, manažerů a organizací.

„Pomáháme znevýhodněným mladým lidem nastavit si dobrý start do života a přijmout hodnoty, které nemohly získat v rodině. Učíme je podnikavě přemýšlet, vidět kolem sebe příležitosti, mít otevřené oči a najít si svoje místo ve společnosti. Pomáháme jim zformulovat si vlastní sen a věřit, že mohou dokázat, co chtějí, pokud na tom budou pracovat,“ říká Olga Girstlová, výkonná ředitelka Nadace ZET a spoluzakladatelka Letních podnikatelských kempů. „Stejně jako housenka přijímá potravu, aby se z ní s vynaložením značného úsilí mohl vylíhnout krásný motýl, účastníci Letního podnikatelského kempu získávají nové znalosti a dovednosti, aby se z nich stali „Žluťásci“ – mladí lidé, kteří si jsou vědomi sami sebe, svých předností, dovedností a kteří vědí, jak dosáhnout svých cílů,“ dodává Girstlová.

Hlavním cílem Letního podnikatelského kempu je seznámit mladé lidi s tím, co je to být dobrým zaměstnancem, ukázat, jak se stát profesionálem ve svém oboru anebo jak začít podnikat. Své zkušenosti a znalosti s nimi sdílí úspěšní manažeři a  podnikatelé z různých profesí a oblastí podnikání, kteří jsou mladým účastníkům celý týden k dispozici pro konzultace a debaty. „Žluťásci“ jsou následně v kontaktu se zástupci Nadace ZET po celý rok formou mentoringu. Dlouhodobým posláním kempu je pak příprava mladých účastníků na úspěšné zařazení do běžného života po odchodu z dětského domova nebo azylových domů.

Speciální program kempu METAMORFÓZA ZET

Program kempu, který je rozložen do tří pracovních, vzájemně se doplňujících bloků, klade důraz na vzdělávání a osobní rozvoj a podporuje a vytváří osobní zodpovědnost každého účastníka za uplatnění se na trhu práce.

Dopolední část, kterou vede školitel a investor Václav Sušeň, se zaměřuje na osobní a osobnostní rozvoj s využitím metodiky Byznys. „Využíváme nástroj, kterým účastníkům pomáháme v úvaze o jejich budoucí kariéře, ať už to je podnikání nebo cokoliv jiného. Pomáháme jim, aby pochopily, co chtějí dělat, a hlavně, proč to chtějí dělat. Souvisí to přitom s kariérním růstem a často dramatickými změnami, kterým se v životě přizpůsobujeme. Podle jednoho z výzkumů nás čeká svět, ve kterém změníme v průběhu našeho života naši kariéru pětkrát až šestkrát,“ říká Sušeň. Jde o osobní PRO-START kariéry, který vychází z principů řízení Tomáše Bati. Přístup a hodnoty tohoto podnikatele jsou organizátorům i hostům kempu velmi blízké a v jejich duchu mladé účastníky kempu i vedou.

Odpoledne jsou na kempu věnována praktickým workshopům s přednáškami odborníků na vybraná témata. V letošním roce byla zaměřena na digitální podnikání a cirkulární ekonomiku. Nové trendy v digitalizaci gastronomie prezentovala Renata Lukášová, ředitelka Českého Gastronomického Institutu, digitální a výkonnostní marketing účastníkům přiblížili Dalibor Klíč z Google, Michal Dovrtěl z agentury Slant a expert na Facebook reklamu Petr Handlíř. S prezentačními dovednostmi účastníkům radil Marek Spurný, s etiketou při stolování Lucie Pilipová a se základy vyjednávání Radim Pařík.

Neformální večerní blok nazvaný „Křeslo pro hosta“ je nejoblíbenější částí programu, při které mladí účastníci mohou diskutovat s inspirativními podnikateli a manažery a dozvědět se zajímavosti z jejich profesních životů. V letošním roce jimi byli například Václav Staněk, majitel společnosti Vasky, Jannis Samaras, majitel společnosti Kofola, Martin Horsák, ředitel společnosti Baťa, byznys kouč Peter Krištofovič, Jan Rayman věnující se recyklacím a upcyclingu v Upcycling Group, Petr Kovařík z Pražské Čokolády a mnozí další.

Vítězné prezentace a projekty

Vyvrcholením kempu jsou prezentace podnikatelského záměru nebo změnového projektu, na kterém „Žluťásci “ celý týden pracují, před komisí organizátorů a spolupracovníků kempu. Odborná komise hodnotí několik kritérií a vítězem se stane ten, kdo získal nejvyšší počet bodů. Na letošním ročníku svoji prezentaci předneslo 13 účastníků, ze kterých vzešli tito hlavní ocenění:

  1. místo: Romana Hrdličková, projekt: Nejsi v tom sám – cílem projektu je pomoci dětem při přechodu z dětských domovů do reálného života.
  2. místo: Jana Olahová, projekt: Obecně prospěšná společnost zaměřená na terénní vzdělávání rodičů s cílem, aby děti nebyly odebírány do dětských domovů.
  3. místo: Roman Hůlka, projekt: African food s cílem představit africkou kulturu a gastronomii české společnosti a Samuel Vančuřík, projekt: SAM SAM GIM – fitness centrum pro hendikepované.

Cenu 4S za týmovou spolupráci získali Roman Hůlka, Romana Hrdličková a Samuel Vančuřík. Fotosoutěž vyhrála Romana Hrdličková a Cenu Sympatie si odvezl Samuel Vančuřík.

„Doporučení účastnit se tohoto projektu jsem získala ve svém dětském domově, a protože na sobě ráda pracuji a jsem vděčná za možnost se rozvíjet, zjistila jsem si více informací a pustila se do příprav vstupních materiálů,“ říká Romana Hrdličková. „Kemp vnímám jako jedinečnou příležitost uvědomění si sama sebe a svých možností do budoucna. Pomáhá mladým lidem pochopit, že nic není jen o penězích jako spíš o vůli chtít něco vytvořit a hledat to, v čem bychom mohli využít své schopnosti a dovednosti, popřípadě jakým způsobem je dál rozvíjet. Zároveň se na kempu setkáte s lidmi, kteří jsou ve fázi realizace svých snů. Dávají vám tím možnost nahlédnout do jejich osobního i profesního života, a dochází tak k získání cenných kontaktů, které bychom běžně nezískali. Díky kempu jsem získala spoustu nových kamarádů, cenných zkušeností od profesionálů a nový pohled na to, jakým směrem se chci do budoucna orientovat,“ hodnotí Romana Hrdličková.

Za 6 let konání Letních podnikatelských kempů pomohl tým Nadace ZET více než 50 mladým lidem ze sociálně znevýhodněných podmínek. Někteří z nich studují na vysokých školách, jiní podnikají, věnují se řemeslu nebo si našli stálá zaměstnání. Mnozí již zakládají své rodiny. „Všem se však podařilo začlenit se do běžného aktivního života jako většině dospělé populace. Podařilo se nám tak smazat jejich počáteční hendikep a najít jim místo v životě. A také novou komunitu a zázemí Nadace ZET. A za to pociťuji nesmírnou radost, ale také vděk. Vděk vůči těmto mladým lidem, kteří nám svěřili své příběhy a nechali se inspirovat, jak je možné vzít odpovědnost za svůj život do svých rukou. Vděk za to, že i oni nás v mnohém obohatili, nabídli nám jiný úhel pohledu, pomohli nám se rozvíjet. V neposlední řadě pociťuji vděk i vůči našim partnerům. Bez nich by to totiž nešlo,“ dodává Olga Girstlová.

Příští 7. ročník Letního podnikatelského kempu se uskuteční 3.týden v červenci 2022.

Úspěšné projekty z minulých ročníků Letního podnikatelského kempu

  • Poctivé domácí sušené ovoce Usušeno, Štěpán Serbus (https://ususeno.cz/)
  • Brazilské bistro Brafo, Filip Horáček
  • Honzovy řízky – catering řízků po Brně a okolí, Jan Oulehla
    (www.honzovyrizky.cz)
  • Fotograf celebrit a významných životních okamžiků, Ladislav Rostaš
    (www.instagram.com)

Partnerem 6. ročníku Letního podnikatelského kempu byla Česká manažerská asociace.

 
 

Články autora

 

Štítky

Buďte s námi v kontaktu

Zadáním mailu se přihlásíte k odběru Newsletteru ČMA. Každý měsíc v něm objevíte inspiraci pro manažery, videorozhovory Studia ČMA, monitoring médií či informace o soutěži MANAŽER ROKU.     Ukázkový newsletter

Odebírat newsletter