Prof. Ing. Milan Zelený, Ph.D., M.S., významný česko-americký ekonom je členem Rady expertů České manažerské asociace, která spolupracuje s jeho Nadací ZET akcentující právě principy Tomáše Bati, podle něhož je cestou do budoucnosti podpora lokální ekonomiky.Do knihy České manažerské asociace Návrat k prosperitě kolektivu 40 autorů přispěl článkem, jehož část vám nabízíme.
V případě zájmu o knihu se můžete obrátit na kancelář ČMA: Sára Rybářová, E-mail: , Tel.: 224 109 301
Koronavirus odhalil zastaralost, neefektivitu a nespolehlivost uměle konzervovaných zdravotnických, ekonomických, politických, vzdělávacích, společenských a podnikatelských systémů. Neracionální lpění na neudržitelném brání včasnému pochopení, a tudíž i pozitivnímu zvládnutí transformace. Ještě nikdy se lidstvu nepodařilo zastavit, nebo dokonce zvrátit evoluci. Budoucnost je možné ovlivnit, minulost nikoli, jen ji riskantně zopakovat.
Virálně se šíří nejen viry, ale i myšlenky, nápady a návyky, obzvlášť ty špatné. Kolik už například zpátečnický trumpismus na světě vyprodukoval plagiátorských trumpíků a takétrumpů, čímž posílil štěpící stranickost, namísto sjednocující a přirozené spolupráce svobodných trhů. Ekonomiku řídí pochybné intervence politiků. Po pandemii nastane hospodářská krize a nezaměstnanost apokalyptických rozměrů podobné třicátým letům 20. století, jak je zažili i Jan a Tomáš Baťa.
Zdravotní i politická pandemie jsou s ekonomikou spojené, proto by se o nich mělo uvažovat společně, a prosazením rovnovážné a odolné ekonomiky vytvořit novou imunitu lidstva. Dost bylo sociálního inženýrství stranických vládců. Je třeba program na posílení imunity v kombinaci se soběstačnou a přirozeně spolupracující lokální ekonomikou.
Konec globalizace
Přichází doba nerovnováhy, proto je třeba učit a zdůrazňovat, jak rovnováhu ve společnosti a v přírodě obnovit a dlouhodobě udržet. Tento proces se nevyučuje, proto jej neznají nejen současní vědci, podnikatelé a manažeři, ale ani politici a jejich analytici. Vedle nerovnováhy se objevují další bezprecedentní jevy. Globalizace končí, technologické i společenské změny akcelerují, přičemž politická scéna štěpí společnost, vyvolává konflikty a lpí na statusu quo či návratu k hodnotám, které nerovnováhu způsobily.
Obava z budoucnosti, úpadek vzdělávání, oslabování spolupráce, spoléhání na „solidaritu“ a ničivé státní intervence jsou jen některé symptomy doprovázející ztrátu rovnováhy. Neinformované, neznalé, zpolitizované a specializované intervence do rozkolísaných společenských i přírodních procesů by mohly být napraveny fundovanými, transdisciplinárními a transgeneračními přístupy, proto je třeba se je začít učit a prosazovat.
Příroda varuje, že vše souvisí se vším. Brouček, hraboš, autonálepka či hlupák v čele mohou způsobit, že se nerovnováha promění v dlouhodobou krizi závislosti přírody a společnosti. Globalizace, jež začala nedávno – v sedmdesátých letech objevením a zneužitím levné pracovní síly –, je sebedestruktivní. Čím větší je snaha levnou pracovní sílu využít, tím více je třeba ji organizovat, učit a předávat jí znalosti a návyky, čímž se prodražuje. Globalizace, co nejdál od konečného spotřebitele, začíná rychle ochabovat a ustupovat.
Návrat výroby a prodeje co nejblíže konečnému zákazníkovi, jak učili Baťové, i když zřejmě neúspěšně, je nevyhnutelný a často překotný. Nedávné americké výzkumy ukazují narůst ekonomické nerovnováhy. Zatímco ekonomiky vyspělých států se rychle přibližují – to, co USA v industrializaci dokázaly za 200 let, Čína pouze za dvacet, uvnitř států, mezi jejich regiony a lokalitami, se stále více zvětšuje nerovnováha a hospodářské rozdíly.
Místo globalizace nastupuje lokalizace a relokalizace hospodářských, vzdělávacích, samosprávních a dalších klíčových oblastí. V USA se už lokalizace projevuje – guvernéři států určují protivirová opatření podle místních podmínek a situace. Státy spolupracují a prezidentu Donaldu Trumpovi zbylo jen vydírání, zejména v New Yorku, vyhrožování a omezování národních zdrojů…
Anotaci a recenzi knihy Návrat k prosperitě najdete na webové stránce asociace ZDE
Členové ČMA se sdružují podle svých specifických profesních zájmů nebo regionů do klubů. Klubové aktivity nabízejí inspirativní akce a výjimečné osobnosti, networking a osobní kontakty. Rok 2020 změnil činnost klubů, část aktivit se přesunula do online prostředí.
ČMA a její partneři vám nabízejí klubová setkání, konference, školení a další aktivity, při nichž se můžete setkávat se (i online) s výjimečnými osobnostmi, získávat exkluzivní informace a osobní kontakty.
Zvyšte svou osobní a společenskou prestiž. Setkávejte se s významnými, zkušenými a nadanými lidmi. Ukažte ostatním členům ČMA, co děláte skvěle. Propagujte svou společnost a osobnost informačními kanály ČMA.
Rubrika nabízí zajímavé informace, články a komentáře členů ČMA a spolupracujících osobností, výběr z monitoringu médií, newsletter ČMA a další novinky. Přečíst si můžete Ročenku ČMA 2020/21.
Zadáním mailu se přihlásíte k odběru Newsletteru ČMA. Každý měsíc v něm objevíte inspiraci pro manažery, videorozhovory Studia ČMA, monitoring médií či informace o soutěži MANAŽER ROKU. Ukázkový newsletter
Spravovat Souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.