Kniha ČMA Návrat k prosperitě: Martin Hausenblas o nutné podpoře excelence

ČMA 7. 8. 2020

Koronavirovou pandemii přijal Martin Hausenblas, zakladatel společnosti ADLER, jako velkou výzvu. Již dříve tento ústecký politik, podnikatel, autor projektu Liftago, filantrop, přišel s vizionářskými návrhy, které by změnily zemi. Prosazuje, a některé jeho vize se proměňují v realitu, aby se z Ústí nad Labem stalo centrem výzkumu a vývoje čistých technologiích a autonomních systémech řízení vozidel, aby ČR bylo zemí moderní infrastruktury a vysokorychlostních tratí. Tento ambasador České manažerské asociace tvrdí, že „vize bez činu je sen, ale čin bez vize je katastrofa“. S poukazem na některé politiky dodává: “Nemáme jasno, kam jdeme a musíme se tam nějak dobrat“. Martin Hausenblas jasno má. Do moderní budoucnosti. Část příspěvku v knize České manažerské asociace Návrat k prosperitě vám nyní nabízíme.

V případě zájmu o knihu se můžete obrátit na kancelář ČMA: Sára Rybářová, E-mail: , Tel.: 224 109 301

 

Rychlodráha je zásadní infrastrukturou nového typu. Její výhody jsou jednoznačné. Umožňuje výrazné oduhlíkování, protože převádí přepravu lidí z aut na vlak. Nejenže takovému spojení nemůže auto konkurovat v rychlosti, ale uhlíková stopa je až devět krát nižší. Přesunem na koleje by se snížila intenzita automobilové dopravy, včetně nákladní. Současně rychlovlak efektivně zvyšuje akční dojezdový rádius lidí za prací. Posiluje mobilitu talentů.

Například expert žijící v Ostravě působí v tomto městě a okolí. Ale při vybudování moderní infrastruktury by se mohl zaměřit například na možnosti v Praze. Rozhodnutí by pak byla kvalitnější, protože experti by byli fyzicky k dispozici.

Jakmile budeme mít vysokorychlostní tratě a lidé se do hodiny dostanou do práce v Praze, například z Ústí and Labem či Plzně, začnou za ní cestovat. Tím pádem se sníží tlak na růst cen nemovitostí v metropoli. Lidé tam vydělají peníze a utratí je jinde. Rovnoměrněji se rozvrství bohatství, což umožnuje maximalizaci tzv. mezního užitku. To znamená, že se lépe využije potenciál celého území a důležitost center mírně poklesne.

Naprosto zásadní je, aby vysokorychlostní trať vedla přes Letiště Václava Havla. Argumenty jsou jednoduché. Rychle se rozvíjí, pokud chceme jeho rozvoj urychlit tak, aby se z něj stal globální letecký přístav, bude důležité, za jak dlouho se z něj lidé dostanou do centra Prahy a do krajských měst. Nezbytná je integrace do místních dopravních systémů, v Praze na metro nebo na hlavní nádraží.

Je to příležitost vyřešit i další existující problémy. Letiště v Ruzyni je za běžných dob přetížené a má limitované možnosti rozvoje. Situace by se změnila, pokud by rychlodráha vedla z Ústí nad Labem či Drážďan na toto letiště pod hlavním nádražím a pokračovala by na letiště a do centra Pardubic a pak dále do polské Wroclavi. Takové řešení přináší možnost, že Praha tím získá napojení na mezinárodní letiště v Pardubicích a tím obrovský impuls pro svůj rozvoj. Centrum Prahy bude dosažitelné z Pardubic za 28 minut a pražského letiště za 10 minut. Velká spádová oblast se projeví v zájmu aerolinek otevřít přímá globální spojení. V tu chvíli budeme plně čerpat výhod infrastruktury a začneme přitahovat globální hráče k usídlení u nás.

Pak je tu obsluha regionů, typický příklad je Ústecký kraj, to samé platí o Karlovarském kraji. Řešením je, že se v okolí Kralup nad Vltavou oddělí další větev na Slaný, Most, Chomutov a pak Karlovy Vary. Odtud se do Prahy dostaneme za nějakých 55 minut. Regionu to nevratně pomůže. Vyřešit se musí spojení s Českými Budějovicemi…

Anotaci a recenzi knihy Návrat k prosperitě najdete na webové stránce asociace ZDE

 
 

Články autora

 

Štítky

Buďte s námi v kontaktu

Zadáním mailu se přihlásíte k odběru Newsletteru ČMA. Každý měsíc v něm objevíte inspiraci pro manažery, videorozhovory Studia ČMA, monitoring médií či informace o soutěži MANAŽER ROKU.     Ukázkový newsletter

Odebírat newsletter