Výzkum Ipsos: Dopady pandemie na společnost i firmy

ČMA 12. 5. 2021

Je to již více než rok, kdy se celý svět potýká s pandemií koronaviru. K jakým změnám ve společnosti během té doby došlo? Jak se měnilo chování, názory a postoje lidí? A jak reagovaly firmy? Na webináři ČMA o tom hovořil Tomáš Macků, člen Prezidia ČMA a ředitel vnějších vztahů výzkumné společnosti Ipsos.

Koronavirus stále hrozbou číslo 1, posílení role online

Podle výzkumu agentury Ipsos se v březnu 2021 koronaviru obávalo 7 z 10 Čechů, polovina též měla obavy z dopadů pandemie na jejich zaměstnání či zdroj obživy. Koronavirus zůstává dlouhodobě největší hrozbou, která znepokojuje lidi na celém světě. Také v ČR dominují obavy z koronaviru – a to napříč všemi generacemi. Starší generace se dále obávají imigrace a dostupnosti zdravotní péče, mladé znepokojuje stav životního prostředí, klimatické změny a nezaměstnanost.

Během pandemie vzrostl podíl lidí, kteří uvádí, že budou muset více šetřit (64 % lidí) a plánují vše spíše v krátkodobém horizontu (62 %). Uzavření některých obchodů i obavy z nákazy výrazně přispěly k využívání internetu nejen při nákupech. Dvě třetiny Čechů uvádí, že budou online nákupy a služby využívat i v budoucnu, 4 z 10 plánují více využívat mobilní aplikace pro nákupy. Třetina lidí objevila během pandemie nové produkty a služby.

Pandemie ovlivnila hodnoty lidí i jejich životní styl

Pandemie také ovlivnila hodnoty lidí. 7 z 10 Čechů uvádí, že začali díky pandemii více přemýšlet o hodnotách života, více než polovina se začala zajímat o témata, o kterých dosud nepřemýšlela.

Preventivní opatření proti koronaviru (uzavření sportovišť, škol, častější využívání home office atd.) mělo dopad i na životní styl populace. Třetina populace přiznává, že během pandemie přibrala na váze (častěji ti na home office), naopak 13 % zhublo. V mezinárodním srovnání se tak Česká republika řadí do spodní třetiny žebříčku zemí, kde lidé spíše přibírali, než hubli. Čtvrtina Čechů cvičí méně než před pandemií, případně necvičí vůbec, naopak 17 % Čechů během pandemie začalo cvičit více.

Vyhlídky lidí jsou ale spíše optimistické. Polovina lidí věří, že do konce roku 2021 bude situace okolo pandemie lepší – naději vkládají zejména do očkování. 17 % se domnívá, že situace bude stejná jako byla v únoru, 29 % se dokonce obává zhoršení situace.

Více než polovina populace optimisticky vyhlíží letošní léto a podzim a očekává, že situace bude optimističtější. Nejvíce optimistická je nejstarší generace (tzv. tichá generace, věk 75+), generace Y (26 až 40 let) je naopak optimistická nejméně.

Dopady pandemie na firmy: škrty v investicích, ale i pozitiva v podobě digitalizace

Pandemie koronaviru dopadla tvrdě na segment malých a středních firem, 7 z 10 SME firem očekávalo pokles obratu. V důsledku pandemie také manažeři firem plánovali snižovat investice zejména do PR, marketingu a také HR a rozvoje zaměstnanců. Růst investic naopak manažeři předpokládali v oblasti inovací a také bezpečnosti práce. Třetina SME firem musela sáhnout do finančních rezerv, více než čtvrtina firem také odložila plánované investice.

Co naopak manažeři vidí jako pozitiva pandemie? Určitě je to změna hodnot – zaměření se na to, co je důležité. Téměř polovina manažerů vidí přínos také v rychlejším přesunu do online, využívání home office a také předpokladu, že díky pandemii dojde k pročistění trhu. 3 z 10 SME firem uvádí, že vlivem pandemie urychlily proces digitalizace.

Budoucnost vyhlíží firmy spíše obezřetně. 29 % očekává za rok 2021 vyšší obrat než v předchozím roce, 38 % očekává stejný obrat, 33 % naopak pokles obratu. Více než polovina firem také předpokládá, že se z dopadů pandemie bude firma zotavovat více než rok.

V případě zájmu o materiály z webináře pište na adresu .

Ing. Tomáš Macků

člen prezidia

člen Prezidia ČMA a ředitel vnějších vztahů výzkumné společnosti Ipsos Czech Republic

O výzkumech agentury Ipsos:

Ipsos realizuje pravidelný monitoring názorů a postojů populace k tématům ohledně koronaviru od začátku pandemie v březnu 2020. Vždy je dotázán reprezentativní vzorek populace minimálně 1000 respondentů.

Ve výzkumu mezi firmami bylo dotázáno více než 130 vrcholných manažerů malých a středních firem (do 250 zaměstnanců, bez OSVČ), dotazování probíhalo pomocí Ipsos B2B panelu.

Další výzkumy mezi firmami byly realizovány pro Asociaci malých a středních podniků, výsledky včetně reportů ke stažení jsou zde.

 
 

Články autora

 

Štítky

Buďte s námi v kontaktu

Zadáním mailu se přihlásíte k odběru Newsletteru ČMA. Každý měsíc v něm objevíte inspiraci pro manažery, videorozhovory Studia ČMA, monitoring médií či informace o soutěži MANAŽER ROKU.     Ukázkový newsletter

Odebírat newsletter
STRÁNKY SE PŘEDĚLÁVAJÍ
Děkujeme za pochopení.