Petr Vladyka: Pravá hemisféra zvýší paměť až trojnásobně

Na efektivnější využití pravé mozkové hemisféry a zvýšení kapacity paměti například při výuce cizího jazyka se zaměřilo lednové setkání členů a hostů Pražského manažerského klubu s Mgr. Petrem Vladykou.

Poznání fungování vlastního mozku, jeho pravé a levé hemisféry, je předpokladem účinnějšího využití vlastního potenciálu. Právě o něm bylo lednové 258. setkání Pražského manažerského klubu v hotelu Clarion Congress Hotel Prague, Freyova 33, Praha 9 Vysočany. Přítomné členy klubu a pozvané hosty dokázal vtáhnout do tematiky a nadchnout neformálním přístupem zkušený lektor a pedagog Univerzity Karlovy a ČVUT, autor knihy „Učení a paměť pravou hemisférou“ Mgr. Petr Vladyka.

Přestože odlišnou funkci pravé a levé mozkové hemisféry objevil neurochirurg William Sperry již v šedesátých letech, dodnes není tento poznatek náležitě využíván. Každá hemisféra funguje jinak a odděleně od druhé.

Levá hemisféra je založena na logice, kódování, symbolech, uvažuje v linii příčina – následek, řeší vždy jen jednu věc, často je označována jako mužská. Naproti tomu pravá hemisféra, více intuitivní, tzv. ženská, je založena na pocitech, holistickém vnímání tvarů a celků, dokáže zpracovávat víc věcí najednou.

Problém spočívá v tom, že jsme trvale konfrontováni s převažující výukou zaměřenou na levou hemisféru. “Klasická výuka je dnes téměř ryze levohemisferická,” konstatuje Petr Vladyka. Levou logickou rozumovou hemisféru mozku trénujeme povinně na všech stupních škol, kreativní a intuitivní pravou jen výjimečně. Klasická škola vás s jejími možnostmi a zákonitostmi bohužel neseznámí, i když moderní neurologie důležité zákonitosti zná. Ideální je kombinace pravé i levé hemisféry.

„Pravohemisferické postupy jsou téměř vždy při vnímání a učení mnohem efektivnější a výkonnější. Je snadné poznat, že učení může jít mnohem rychleji a zábavněji, než při použití klasických školních metod a zároveň se udrží v paměti. Člověk může dosahovat fenomenální výsledky, říká Petr Vladyka.