Jiří Jemelka: Využijte okurkovou sezónu a firmu dejte do pořádku

ČMA 20. 8. 2022

Červenec a srpen patří z hlediska produktivity k měsícům s nejhorší bilancí. Zbytečně. Ačkoli jsou dovolené hlavním tématem a smlouvy mezi podniky často počítají s tím, že letní období nebude ve znamení velkého shonu, lze okurkovou sezónu v podniku přetavit v období, které dá businessu drive a konkurenční výhodu. Ing. Jiří Jemelka, MBA ze společnosti JPF Czech, jež je kolektivním členem České manažerské asociace, předkládá několik tipů, jak období letních prázdnin využít, aby se vaší firmě dobře dařilo.

Tip č. 1: Odpočinek jako zdroj pro svěží nápady

Prázdninové měsíce svádí k tomu užívat si teplého počasí. Ideálně 62 dní. Z mé praxe interim manažera a odborníka na produktivitu bych ale doporučil docela jinou strategii. Během léta by si podnikatelé a vrcholový management, pokud není podnik zcela stabilní a nedosahuje optimálních výsledků, měl naplánovat jednu pořádnou dovolenou. Ideálně v podobný čas, aby se společně po vydatném odpočinku mohli všichni opět sejít u jednacího stolu. Pokud čeká firmu celozávodní dovolená, o to lépe.

V období dovolené odpočívejte důsledně. První týden je těžké vypnout. Druhý týden ovšem už začínáte regenerovat. Optimálně by dovolená měla trvat tři týdny, aby vás plnohodnotně osvěžila. Pak jsou tělo a mysl vitální a připravené vrátit se do akce. Řada výzkumů z oblasti psychologie práce a organizace totiž ukazuje, že odpočaté vedení má dalekosáhlý vliv nejen na celkovou výkonnost podniku, ale především přichází s řadou kreativních myšlenek, které chodu firmy dokáží ulevit a výrazně ho zefektivnit. Naopak to, co nepomáhá, je vyčerpání, stres a strach, které blokují kognitivní funkce a schopnost prožívat v pracovním procesu štěstí.

 

Tip č. 2: Jděte příkladem a umažte se

Hospodářský výsledek není zrovna uspokojivý. Kapitál, kterým by se to dalo překlenout, nemáte po ruce. Pak nezbývá nic jiného než působit na kulturu uvnitř organizace.  Máte sebe, máte své ředitele. Je to jako sázka. Vyhecujte se trošku. Na práci s morálkou zaměstnanců to bude mít zásadní vliv. Dovolit si dvouměsíční dovolenou opravdu nemůžete. Slétněte z výšin, slevte ze svého konzumního standardu, oblékněte si montérky a jděte si popovídat s lidmi do dílny, expedice, obchodního týmu. Pracujte s nimi. Vážně, alespoň na dvě hodiny s nimi dělejte. Princip rotace uznává většina velkých fabrik nejen u nás, ale také v zahraničí. Pro management je to velice cenná zkušenost. Pomáhá zlepšit vztahy na pracovišti, poznat problémy kolektivů a respektovat práci zaměstnanců.  Umažte se. Během prázdnin to zopakujte třikrát. V přirozeném prostředí si uděláte lepší představu o tom, jak lidé na pracovišti fungují, co je trápí a naopak. Procesy v teoretické rovině dostanou obrysy praxe, na nichž můžete stavět další změny.

 

Tip č. 3: Plánování a řízení změny

Letos v létě se pod sluncem pěkně spálíte, budete-li odkládat důležitá rozhodnutí. Ano, rozhodnutí. A zjistíte to nejpozději v září. Každý den odkládání vám bude ztenčovat rozpočet. Zmapujte, co vám ve společnosti tak úplně nefunguje. Sepište, jak by měl vypadat ideální stav. Spočítejte si, kolik by ideální stav stál. Porovnejte s tím, co máte, a co vám dovolí financování. Seškrtejte zbytečnosti. Kolik vám zbývá? Přesně tak, máte plán. A tento plán potřebuje uvést do života. Přesně popište jednotlivé kroky, budoucí výnos. Budete-li potřebovat pro své plány úvěr, během léta začněte jednat s bankami a sestavovat dokumentaci. Ukazuje se, že nic není jisté, a ten, kdo efektivně využívá čas, má nakonec navrch.

 

Tip č. 4: Investice do energií

S růstem cen energií začíná řada šéfů uvažovat o tom, jak podnik dovést k soběstačnosti. Je to nutnost. Technologie, které mohou firmy využívat alespoň pro částečné pokrytí své spotřeby, vyžadují plánování investiční a strategické. Projekt připravený k realizaci není záležitost několika málo dní. Jedná se o investici a v mnoha případech také nutnost. Management ani šéfové obvykle nebývají na technologickou stránku věci specialisté, proto potřebují promýšlet ideální řešení s odborníky. Respektovat je třeba stránku ekonomickou. Pokud si podnikatelé takovou investici nezajišťují z vlastních zdrojů, ale využívají například úvěry, je třeba počítat s tím, že i vyjednávání s bankovními institucemi zabere nějaký čas. Chtějí-li čerpat některé prostředky z fondů a dotačních titulů Evropské unie, je potřeba se na to důkladně připravit a mít na paměti, že se celý projekt může protáhnout. Čím dříve začnete shromažďovat informace, specialisty na problematiku, tím lépe. K realizaci projektu můžete přistoupit v ten nejvhodnější čas.

 

Tip č. 5: Nikdy nebyl příhodnější čas pro budování efektivních vztahů

Jeden golf nebo piknik může zvládnout víc než půlroční zapeklitá jednání. Nakonec jde v obchodních vztazích nejen o cenu, ale hlavně o lidský faktor. Léto patří k nejlepším obdobím, kdy z obchodu udělat potěšení s plnou parádou. Ti nejúspěšnější obchodníci vědí, že od stolu toho zase tolik nezmůžou. Ano, první dojem může rozhodovat, ale jestli vám intuice říká, že ty první okamžiky jsou málo, nebojte se být nekonvenční a obchodního partnera s rodinou pozvěte na grilování. Získat přítele v obchodě je důležitější než mít jen partnera u jednacího stolu.

 

Tip č. 6: Otevřete dveře studentům a absolventům, najděte čerstvé talenty

Firmám v České republice stále scházejí talenty. Ačkoli některé podniky už dávno spolupracují se školami, jiné to tak nemají. Léto je ideální období na změnu. Navažte partnerství se školami, jejichž obory nejlépe odpovídají potřebám vaší společnosti. Investice do lidí a kontinuity se vždy vyplatí. Je to náklad navíc? Je, ale jak by vypadaly náklady na hledání tří nových odborníků do vašeho závodu? Ne moc dobře.  Těsná spolupráce businessu a vzdělávacích institucí také umožní včas vyhledávat talenty. Pro studenty můžete vypsat bezplatné stáže, aby nasbírali zkušenosti, což uvítají v řadě případů vysokoškoláci z nižších ročníků studia a také ti středoškoláci, kteří mají povinné praxe. Placené stáže a otevření juniorských pozic pak budou atraktivní pro čerstvé absolventy. Nezacházejte s nimi ale jako s levnou pracovní silou. Mladí lidé jsou draví a potřebují před sebou výzvy a vidinu růstu. Nabídněte jim ji.

 

 

 
 

Články autora

 

Štítky

Buďte s námi v kontaktu

Zadáním mailu se přihlásíte k odběru Newsletteru ČMA. Každý měsíc v něm objevíte inspiraci pro manažery, videorozhovory Studia ČMA, monitoring médií či informace o soutěži MANAŽER ROKU.     Ukázkový newsletter

Odebírat newsletter