Jak nepodlehnout vyhoření a zdravě žít

ZOBRAZIT CELOU FOTOGALERII

 

Zlom v životě přišel před časem k Jaroslavu Svěcenému nenadále. Houslový virtuos překvapil své příznivce nejenom rozvodem manželství, ale i svou hospitalizací. Ztratil motivaci a měl pocit, že všechno je pryč. Následoval kolotoč operací a mnozí se o něj začali obávat. Z psychických problémů se mu ale podařilo dostat – především díky přátelům a milovaným houslím. Jeho příběh se šťastným koncem je jedním z jedenácti, které obsahuje čerstvě pokřtěná kniha psycholožky Ivy Moravcové Zářit a nevyhořet. Autogramiáda knihy proběhla i při listopadovém 265. klubovém setkání Pražského manažerského klubu ČMA, pořádaném společně s Klubem Řeka zdraví a Klubem vzdělávání manažerů v Daňkově paláci v Praze. Předcházela jí diskuse na téma zdravý životní styl jako prevence proti stresu a syndromu vyhoření a také o tom, jak vlastně zjistit syndrom, jaké jsou jeho příznaky a jak se mu účinně bránit.

Syndrom vyhoření má u každého člověka odlišné projevy. Podle Ivy Moravcové je společná únava, nezájem o všechno, počínaje vztahem a péčí o své tělo. Lidé rezignují na biorytmy, což je provázené prokrastinací a slabou vůlí. Psychosomatické doprovodné jevy jsou pak začínající deprese a úzkosti. Celá škála projevů se odráží i ve vztazích. Jak se zjistí signály syndromu vyhoření, dochází k poklesu kognitivních funkcí. V praxi lidé pociťují zhoršenou krátkodobou paměť. Strádají nespecifickými angínami, byť se neměli kde nakazit. Mají časté kožní potíže. Nejčastěji syndrom dopadá na žaludek, střeva, Problémy vznikají v biorytmech, pokud jste spali 7,5 hodiny; postupně a plíživě spíte už jen 6 hodin. Kandidáti na vyhoření jsou mnohdy detailisté, kteří mají problém být nad věcí. Jsou to poctivci.

Iva Moravcová syndrom vyhoření definuje několika znaky s tím, že projevy jsou individuální:

  • Rudnutí periférií

  • Pocení (ruce, čelo, záda)

  • Bolest v zažívacím traktu

  • Nechutenství nebo opak

  • Nesoustředěnost – těkavost

  • Povrchní dýchání

  • Vyrážky, svrbění

  • Rozostřené vidění

  • Neurotické příznaky (agrese, nespokojenost, ztráta zájmu o práci)

  • Dlouhodobý stres – psychosomatika

Jako antistres doporučuje některé postupy:

  • Vstávat brzy – 1 hodina pro sebe

  • Rozdělit úkoly v práci i v rodině

  • Během dne aspoň 10 min oddychu a odpočinku

  • Čas na cvičení

  • Neberte si toho moc najednou

  • Nebuďte občas dokonalí

  • Eliminujte zmatek a nepořádek kolem sebe

  • Relaxujte občas při hudbě

  • Naučte se odpouštět

  • Věřte si

Richard Husovský je plný energie. Má ji na rozdávání. A rozdával ji společně s užitečnými radami ve druhé části klubového setkání v Daňkově paláci. Jak říká, manažer by měl mít nejen příjemné vystupování, ale také dobře vypadat. Být upravený, hezky oblečený a vyzařovat pozitivní energii. Není jednoduché náročnou práci manažera skloubit se všemi těmito požadavky, nicméně péče o tělesnou i psychickou schránku je důležitá.

Člověk má najednou málo energie, je slabý, podrážděný, ztrácí motivaci. Lepší výsledky však nepřicházejí. Některým vadí i nadváha, zkouší různé diety, ale brzy pochopí, že potřebují trvale změnit své postoje a návyky,“ líčí výchozí situaci kouč Richard Husovský, který prostřednictvím zdravé výživy pomáhá klientům měnit celkový přístup k životu.

Zdravá strava pomáhá vyskočit ze stresu a únavy. Mozek vypne stres, kdy si začne zvědomovat chutě a vůni jídla. Když se v klidu jí, v příjemné atmosféře, člověk vyskočí ze stresu a zapne poté i vylučování. Když pak někdo zjistí, že lze dokázat v podstatě všechno hlavně poznáním a změnou vlastních postojů, dochází opravdu k průlomu v životě. Po změně, kterou si prožijete s uvědoměním, máte najednou víc energie a větší motivaci a chuť do života. Rozhodujete se lépe a váš nový životní styl vás posouvá dopředu.

A co doporučuje Richard Husovský? Upravit si v životě 3 hlavní návyky:

  • Pravidelně jíst zeleninu;
  • Správný pitný režim;
    – Kolik vody tedy vypít denně? Přibližně 30 ml je na 1 kg váhy. Takže muži o váze 60 kg se doporučuje vypít 1,8 litru, 50 kg žena by měla vypít asi 1 litr denně. Vhodné je pít třeba půl hodiny před jídlem. Převařená voda je dobrá pro zbavení se chlóru;
  • Ovoce jíst na lačno;

Jak ale dodává, ideální strava neexistuje. Ta zdravá zvyšuje vitalitu a napomáhá tomu, nespadnout do vyhoření. „Začněte od toho, co známe nejvíce, vytvořte si vhodný pitný režim, pak teprve jezte zeleninu a ovoce na prázdný žaludek,“ dodává Richard Husovský.

PhDr. Iva Moravcová je zakladatelkou a ředitelkou společnosti IQI – Individual Quality Increase, která pomáhá firmám v oblasti řízení lidských zdrojů, personálních rizik a profesního a osobnostního rozvoje, včetně různých soft tréninků. Je certifikovanou auditorkou Evropské unie se zaměřením na lidské zdroje a akreditovanou dopravní psycholožkou Ministerstva dopravy. Je soudní znalkyní se specializací na psychologii práce, management, personalistiku a psychologii dopravy.

Mgr. Richard Husovský vystudoval biologii, ale později působil jako daňový poradce ve společnosti Ernst & Young. Následně založil vlastní účetní a daňovou firmu Lerika, kterou po několika letech prodal. Nyní působí jako výživový poradce.