HR Sharing: Zaměstnanecké výzkumy – mýty vs. realita


ZOBRAZIT CELOU FOTOGALERII

PREZENTACE KE STAŽENÍ

 

Projekt Klubu mladých manažerů ČMA HR Sharing pokračoval v září kulatým stolem, který odhalil jak přínosy zaměstnaneckých výzkumů ve firmách, tak i problémy jejich realizace a zajištění zpětné vazby.

Když se zaměstnaného Čecha zeptáte, jak se mu v práci daří, většinou vám odpoví, že je spokojen. Na základě výzkumu společnosti Ipsos to tvrdí 70 % zaměstnanců. Když ale přijde na konkrétnější otázky, jen sotva 50 % zaměstnaců je hrdých na firmu, kde pracují, a pouze 41 % respondentů je spokojeno se svým rozvojem, přesněji s tréninkem a školením, které dostávají. A jen pětina zaměstnanců by svou firmu doporučila. „Češi své zaměstnavatele moc nedoporučují, jsou v tom hodně obezřetní. Hlavním důvodem jsou nízké platy, ale hned za nimi je obvykle atmosféra na pracovišti a vztahy,“ říká Lenka Šilerová, Senior HR & ERM Consultant a kouč z Ipsosu, která byla hlavním hostem zářijového kulatého stolu HR Sharing pro manažery interního HR. Setkání pořádá pravidelně Klub mladých manažerů ČMA v čele s jeho předsedou Vilémem Vrbou, který diskusi na téma Zaměstnanecké výzkumy – mýty vs. realita v prostorách společnosti IPSOS v Praze moderoval.

V připojené PP prezentaci je řada praktických doporučení jak se připravit a nakládat s firemními výzkumy. Předkládáme alespoň dva hlavní headline:

Začněte pouze v případě, pokud máte jasný mandátr a sponzora v marketingu

Nejdůležitější je zapojení managementu a jasný plán, co budeme s výsledky dělat.

Inspirativní byla debata přítomných HR manažerů, zastupujících firmy jako jsou Zásilkovna, Prazdroj, PWC, Nordic Telecom, Skanska, Imperial Tobacco CR, UNIFER a další, kteří se svěřili se svými zkušenosti ohledně jejich firemních výzkumů. Rezonovalo v něm i výše zmíněné téma, proč zaměstnanci obvykle nedoporučují svého zaměstnavatele.

Ukazuje se, že všechny firmy provádějí v té či oné míře zaměstnanecké průzkumy. „Bez nich bychom nepoznali, jak funguje společnost zevnitř,“ uvedl Josef Navrátil z Prazdroje. Zástupkyně společnosti Skanska, která obdržela při jejich výzkumu na tisíc reakcí, zmínila nutnost věnovat se každou z nich, byť je to záležitost časově náročná. Proto některé společnosti provádějí spíše dílčí zjištění, například Imperial Tobacco CR používá happy metr s okamžitými reakcemi lidí.

Jeden ze závěrů diskuse je, že hrdost zaměstnanců je nezřídka o vnímání firmy zvenku. Hrdost se dá se vyjádřit i odpovědí na to, jak dlouhou pracovníci chtějí ve firmě zůstat,“ říká lektorka Lenka Šilerová.

Projednávaným tématem byla i mezitýmová spolupráce, na jejichž „zadrhávání“ poukázalo několik HR manažerů. „Pracovníci v týmech fungují, mezitýmová spolupráce není vždy optimální. Zatímco manažeři se dokážou domluvit a mají nadhled, pracovníci v jednotlivých týmech vidí spíše své konkrétní pracovní úkoly,“ upozornila Lenka Šilerová.

Diskuse se stočila i k tématu, že čeští manažeři jsou poměrně kvalitně připraveni technicky, mnohdy jim ale chybí schopnost pomáhat osobnostnímu rozvoji svých pracovníků. Bez zlepšení tohoto fenoménu ve firmách dochází k podceňování výzkumů mezi zaměstnanci a práce se zpětnou vazbou.

 

Co je HR Sharing

Projekt Klubu mladých manažerů České manažerské asociace vytvořit platformu interních HR profesionálů, kteří se vzájemně dokáží inspirovat sdílením svých zkušeností a osvědčených postupů z vlastní praxe, kteří se pravidelně setkávají a diskutují nad aktuálními tématy. Stručně řečeno, HR Sharing je prostor k vzájemné komunikaci, výměně zkušeností a poznatků v oblasti HR a ke sdílení tipů a best practices, jenž hýbou světem lidských zdrojů.

 

Kontakt

Vilém Vrba
Předseda Klubu mladých manažerů ČMA
Managing Partner společnosti Skilled resources s.r.o.
Tel.: 775 904 848

E-mail: vrba@www.cma.cz