Budování komunit – nový trend v recruitmentu


ZOBRAZIT CELOU FOTOGALERII

 

HR Sharing České manažerské asociace ukázal, že Community Manager a jeho aktivity při vytváření komunity potenciálních pracovníků mohou být pro firmy výrazným přínosem náboru lidí.

Ve vytváření komunity mezi programátory není v Česku snad nikdo zkušenější než Jan Bleha, Community Manager společnosti Kiwi.com, což je jedna z nejrychleji rostoucích technologických společností s dnes 2500 zaměstnanci. Za sebou má Jan Bleha poznatky z obdobné pozice pro Red Hat a tříletou praxi v Kiwi.com. Díky tomu je daleko napřed oproti jiným firmám a mezi Community Managery. Je logické, že právě on byl hlavním řečníkem diskusního setkání HR Sharing, které bylo zaměřeno na téma “Jak budovat komunity pro potřeby proaktivního recruitmentu?

HR Sharing pod vedením Viléma Vrby pořádá Klub mladých manažerů ČMA s ambicí šířit mezi české HR manažery nové myšlenky a trendy, které hýbou světem lidských zdrojů. “Chtěl jsem, aby v České manažerské asociaci vznikl projekt, díky němuž budou mít manažeři interního HR možnost získávat inspiraci a sdílet zkušenosti od svých kolegů z ostatních firem. To se nám daří, a proto jsme projekt rozšířili z Prahy i do Brna, kde se ho účastní profesionálové z řady zajímavých společností,” říká Vilém Vrba, iniciátor projektu.

Akce se uskutečnila se koncem srpna v pražské centrále společnosti ČEPRO, role hostitelky se ujala Monika Horáková, Director of Human Resources. Atraktivním tématem se nechala zlákat dvacítka HR manažerů zastupující společnosti jako je NN, Plzeňský Prazdroj, UniCredit Bank, Zásilkovna s.r.o., NEORIS, Kooperativa, UNIFER aj.

Co dělat pro úspěšné budování komunit

Kiwi.com se vyplatilo, že nyní už početně vyrostlé oddělení není součástí HR či marketingu, nýbrž vývoje. Členové týmu prý lépe vnímají potřeby společnosti, která se mezi cílovou komunitou dostala již na pozici vyhledávaného a ctěného zaměstnavatele.

Budování specifické komunity, v případě Kiwi.com jde o profesionály z IT a programátory, předpokládá znalosti IT i charakteru zástupců této cílové skupiny, pro kterou se nestále musí vymýšlet a organizovat různorodé aktivity.

IT komunitu oslovují v Kiwi.com pořádáním meetupů, krátkých akcí s úzce profilovaným zaměřením. Nevyhýbají se ani velkým konferencím, což je ideální místo pro setkání většího počtu lidí. „Nenabíráme tu lidi přímo, ale směrujeme je na jiné akce,“ upozorňuje Jan Bleha. Třeba jsou zváni na soukromou firemní party. Výsledkem je kontakt.

Úspěšné jsou soutěže, kdy komunita řeší zadaný problém. Nejlepší řešení je odměněno, například cestou po světě. Tím se komunita rozšiřuje.

Vhodné jsou bezplatné vzdělávací víkendy, kde se programátoři mohou naučit něco nového a profesně růst. „Během víkendové akce se naberou třeba dva noví pracovníci,“ dělí se o poznatky Jan Bleha.

Kiwi.com pořádá i Summer camp, kam se na týden placené práce pro zadaný projekt sejdou programátoři. Místo akce je obvykle značně atraktivní, například Barcelona. Pobyt hradí firma. „Za týden jsme se dohodli se čtyřmi seniorními programátory,“ říká Jan Bleha.

Jak ale upozorňuje, při podobných akcích se netlačí na nábor a rozhodnutí potenciálních zaměstnanců nastoupit k novému zaměstnavateli. Primárně se vyváří jejich databáze, navazují se osobní kontakty.

Přirozeně, že pro budování komunity, kdy se zájemcům vytváří zdarma obsah, se využívají sociální sítě a blogy. Na facebooku firmu sleduje 3000 členů IT komunity. „Programátoři se soustřeďují na facebooku,“ říká Jan Bleha s poukazem na specifika této skupiny.

Kiwi.com je viditelné v coworkingových centrech, na vysokých školách, při setkáních v různých atraktivních místech, třeba v atomovém krytu či restauraci. Co mají programátoři rádi, jsou trička a mikiny, která je spojují s Kiwi.com. A také nové technologické výzvy.

Samozřejmě, že každá firma sleduje zpětnou vazbu, nejinak je tomu u Kiwi.com. „Až 85 procent nových inženýrů má povědomí o našich akcích,“ poznamenává hrdě Jan Bleha.

Co říkají budování komunit zástupci firem

O nový trend v náboru lidí projevují zájem HR manažeři mnoha firem. „Význam vytváření komunit v dnešní složité situaci na trhu práce spatřuji zejména v posílení důvěryhodných zdrojů kandidátů, u nichž lze předpokládat postupné získání loajálního postoje vůči firmě a následné snížení rizika fluktuace. Důležitou roli hraje skutečnost, že lidé zapojení do těchto komunit mohou šířit dobré jméno společnosti, přestože nejsou její přímou součástí,“ říká Monika Horáková, Director of Human Resources ČEPRO.

„Budováním komunit Kiwi.com získalo při náboru oproti ostatním firmám velkou konkurenční výhodu. Tím, že to dělají dobře a jsou daleko vepředu, jsou v náboru úspěšní,“ uvádí Diana Michalčová, Recruitment Manager společnosti NN. Ve vytváření komunit vidí podobně i jako další zástupci firemní sféry značný potenciál, byť jde o časově a finančně náročné aktivity.

„Aktivita tohoto rázu je jednou z nových forem náboru. Není to jen o oslovení s nabídkou, lidé potřebují vidět smysl a kontinuitu. Budu se snažit rozjet podobný projekt nejen v Zásilkovně, ale v celé Packeta Group,“ dodává Tomáš Křesťan, HR Manager společnosti Zásilkovna.cz.

 

PŮVODNÍ POZVÁNKA NA AKCI

 

Kontakt:

Vilém Vrba
předseda Klubu mladých manažerů ČMA
Managing Partner společnosti Skilled resources s.r.o.
Tel.: 775 904 848
E-mail: vrba@cma.cz