Budoucnost managementu: Leadership a umělá inteligence

  ZOBRAZIT CELOU FOTOGALERII

 

Klubové setkání České manažerské asociace představilo zájemcům skvělého zkušeného odborníka, tentokrát Adama Čížka, který ukázal, jak se globální trendy promítají do firemní praxe.

„Nechme lidi dělat, ať nás překvapí. Příliš detailní zjišťování a rozhodování zpomaluje fungování firmy,“ navrhuje Adam Čížek, kouč, lektor, strategický poradce a  člen lektorského týmu společnosti 1. VOX a.s. Jako HR vizionář s dlouholetými zkušenostmi na TOP manažerských pozicích prošel řadou nadnárodních firem, v nichž mohl porovnat přístup k pracovníkům.

Podle Čížka je svět mnohem nepředvídatelnější, firmy se už nemohou spolehnout na dlouhodobé strategie. Také je jen málo firem, kde pracovník zná svůj kariérní postup a kde může počítat s prací na celý život. Velké firmy předpokládají, že u nich pracovníci zůstanou dva až čtyři roky. „Vše se zrychlilo a mění se i politika korporací,“ říká Adam Čížek, který v Daňkově paláci v Praze vystoupil 16. ledna na interaktivním setkání České manažerské asociace – Klubu vzdělávání manažerů a Pražského manažerského klubu.

Nastupují nové technologie, každý měsíc dochází k zdvojnásobení objemu dat. Mění se politika korporací, které musí přicházet s inovacemi. Velké firmy se nezřídka spojují s těmi, kdo jim je vytvoří.

Během příštích deseti let až polovina pracovních pozic bude nahrazena roboty, včetně komunikace se zákazníkem, a to díky umělé inteligenci a automatizací. Současný systém vzdělávání v ČR není na tuto změnu připraven, celkový koncept neodpovídá realitě.

Mění se role headhunterů, zejména kvůli dostupným technologiím, tolik manažerů a dalších pracovníků nepotřebují již prostředníka.

„Spousta lidí už se nechce nechat zaměstnat. Dnes do velkých firem nepřicházejí vždy ti nejlepší, protože chtějí dělat na sebe,“ tvrdí Adam Čížek. Řada firem také neumí nabírat externí pracovníky a správně a efektivně s nimi pracovat.

Práce s lidmi, talenty, se stává stále významnějším předpokladem úspěchu firmy. Pro práci je stále důležitější typ člověka bez ohledu na jeho profesi. Mění se samotná role HR oddělení, které musí reflektovat změnu chování manažerů a zaměstnanců. Zejména jde o přístup nových generací k práci, mladí lidé nechtějí už tak tvrdě pracovat jako předchozí generace, jsou flexibilnější, nechtějí se zavazovat, a technicky zdatnější. Vyžadují nejnovější technologie, firmy jim je nezřídka nedokážou nabídnout.

Lidé také usilují o mnohem vyrovnanější work-life balance. Sledují přístup zaměstnavatele, jak se například chová k udržitelnému rozvoji či CSR, a i podle toho si jej vybírají. Jsou citlivější na zaměření leadershipu. Právě on udává směrování firmy a celkovou interní atmosféru vztahů.

 

Globalni trendy CMA