Rada expertů ČMA – „Od montoven k českým firmám s finálním produktem“

Jednání Rady expertů přeložené z 3. března na 7. dubna 2021 přinese zásadní stanoviska ČMA k ekonomické transformaci České republiky. Vláda ČR nemá jasno, kdy uvolní společnost a ekonomiku. Manažeři tak musí mít svou strategii, kterou by mělo vedení státu akceptovat. Dobrým příkladem bylo virtuální setkání manažerů Moravskoslezského kraje s vedením kraje, kdy společně řešili účast firem na transformaci regionu. odkaz

Hlavní heslo nadcházející Rady expertů ČMA proto zní:

Od montoven k českým firmám s finálním produktem

Datum konání: 7. 4. 2021 od 10 do 11:30 hod. v sídle ČMA, Václavské náměstí 21 (vchod z Jindřišské č. 2)  v zasedací místnosti E, 5.patro.

 

Program:

10:00          Úvod – Petr Kazík, prezident ČMA

10:05         Jak ven z pasti struktury české ekonomiky – analýza současného stavu (R. Hindls, Z. Souček)

10:20         Koncept podpory národního kapitálu/průmyslu (L. Witassek, V. Mařík, J. Jirásek)

10:50         Příklad z praxe – česká firma s finálním výrobkem v TOP 3 světové konkurence (L. Verner) – viz videospot ze SOMA Lanškroun; GZ Media (Z. Pelc), Wikov (M. Wichterle)

11:10          Diskuse a přijetí společného návrhu pro vládu a politické strany

Jednání se zúčastní členové Rady expertů a pozvaní hosté.

Pochopíme, když ve výjimečných případech nebudou pozvaní účastníci moci přijet osobně, proto zašleme následně link na online setkání v MSTeams.

 

Prof. JUDr. Zdeněk Souček, DrSc připravil pro jednání Rady expertů strategický dokument:

 

Jak z toho ven ?????

Princip

Nemožné věci neexistují

Cíl

Vytvářet produkty s vysokým podílem vysoce kvalifikované práce a konkurenceschopné na světovém trhu, přesyceném nabídkou.

Musíme vytvářet „stříbrnou ekonomiku“, založenou na špičkovém školství (zejména vysokém), zdravotnictví, farmaceutickém průmyslu, vytváření a výrobě speciálních strojů a přístrojů.

Struktura české ekonomiky – současný stav

Majetková

  • Finanční majetek převážně v cizích rukou
  • Půda a lesy převážně v cizích nebo internacionálních (šlechta) rukou

Průmysl

  • Automobilový průmysl a velcí subdodavatelé v zahraničních rukou
  • Banky převážně v cizích rukou
  • České podniky (GZ Media, Zbrojovka, TOS Varnsdorf, Vítkovice, SOMA Lanškroun) poměrně v malém množství

Průmysl – není to tak špatné, jak se říká. V řadě oborů probíhá nejen výroba a marketing, ale i vývoj a výzkum.

Co umíme

  • Investiční celky včetně jaderných elektráren
  • Obráběcí stroje (např. TOS Varnsdorf)
  • Auta
  • Finální strojírenské výrobky (automaty, složité stroje, tiskárny, atd.)
  • Organizace velkých staveb včetně architektury (Jiřičná)

Historie

  • Podstatná část průmyslu Habsburské říše byla v Čechách
  • Za první republiky průmysl dále rozvinut (zbraně, stroje, lehký průmysl – porcelán, sklo, textil)
  • Protektorát – výroba v protektorátu zvýšena 14x proti druhé republice
  • Poválečné období – rozvoj těžkého průmyslu
  • Co jsme ztratili po roce 1989? Banky, české stříbro ve firmách, rozprodali jsme Česko a podporujeme montovny a překladiště…

Proč nemáme takovou životní úroveň jako SRN, Rakousko nebo Švýcarsko?

  • Pracujeme méně? NE
  • Pracujeme hůře? NE
  • Příčina – máme špatnou strukturu

  • levá horní strana výzkum a vývoj – převážně v cizině, pravá horní část – převážně prováděna zahraničními firmami, zajišťujeme dolní část smajlíku, tj. výrobu – s minimální marží – nejvyšší přidaná hodnota se tvoří v levé a pravé části
  • vytvářený efekt se převážně vyváží
  • 700 mld. Kč/rok pomocí dividend, dalších asi 700 mld. Kč/rok na enormních platech zahraničních manažerů (tzv. management fees = platy, procesy, know-how, licence…)

Jak z toho ven?

  1. Vytvořit několik velkých, ziskových, (polo)státních podniků (zbrojovka, pivovary, energetika…) – nutno počítat s odporem pravicových stran
  2. podporovat český velko-kapitál (GZ Media, TOS Varnsdorf, Vítkovice, SOMA, Wikov, CPI)
  3. Vytvořit alianci M+S českých podniků s finálním výrobkem a poskytnout jim účinnou domácí i zahraniční propagaci + podpůrné projekty (TAČR, atd.)
  4. Státní podpora realizace inovativních produktů na světový trh (financování výstav, veletrhů, zahraničních zastoupení…)
  5. Udržet nápady v českých rukou (příklad – elektronový rastrovací mikroskop v Delongově ústavu)
  6. Naučit celý národ podnikat
    1. Podněcovat odvahu
    2. Podporovat kreativitu (od základního školství dále)
    3. Naučit národ podnikat (od nápadu k realizaci musí proběhnout 69 operací/kroků, každý z nich musíme profesionálně zvládnout)
    4. Ke každé operaci/kroku máme vypracovaný mini-manuál obvykle v rozsahu jedné stránky + příslušný komiks
    5. Podnikatelské univerzity

Výrazně podpořme národní podnikatelství a vyšší přidanou hodnotu

Buďte s námi v kontaktu

Zadáním mailu se přihlásíte k odběru Newsletteru ČMA. Každý měsíc v něm objevíte inspiraci pro manažery, videorozhovory Studia ČMA, monitoring médií či informace o soutěži MANAŽER ROKU.     Ukázkový newsletter

Odebírat newsletter