Práce z domova – přínosy i výzvy

Danica Pražáková

klubové setkání členů ČMA, Praha  10. září 2020

 

Práce z domova – provokativní teze

… Home office jako zářná budoucnost světa práce… (+)

  • „Do deseti let bude polovina zaměstnanců Facebooku pracovat z domova.“
  • již nyní využívá až 40 % všech IT profesionálů v oblasti informačních technologií a telekomunikací
  • s nástupem P4.0 se dotkne mnohem více profesí
  • učení, osobnostní rozvoj a další vzdělávání se budou většinou odehrávat ve virtuálním prostoru

 

… home office jako nástroj izolace (-)

  • „Ne, nevidím v tom žádná pozitiva. Nemožnost osobního kontaktu, zejména pokud jde o mezinárodní styky, je pouze a jen negativní.“
  • … v pracovních týmech komplikuje probírání nápadů, přetrhá vazby mezi členy týmu a snižuje efektivitu rychlých řešení

 

Česká realita: home office z pohledu zaměstnance… SVOBODA!

(+) neztrácí čas dojížděním

(+) flexibilita – lepší sladění pracovního a soukromého života

(+) příjemné / nerušené pracovní prostředí – lepší koncentrace

(+) stihne více úkolů (pracovních i soukromých)

(+) pracuje, kolik je potřeba – nemarní čas „děláním, že pracuje“

 

Česká realita: home office z pohledu zaměstnance… ODPOVĚDNOST!

(!) sebereflexe a sebeovládání jsou předpoklady pro efektivitu

(!) dobře organizovat svůj čas a důsledně řídit sebe sama

(!) přijmout změnu: domov už není jen místem pro relax

(!) pracovat se sebemotivací

(!) vytvořit si náležité podmínky pro práci (ne jídelní stůl, gauč, ani postel)

 

Česká realita: home office z pohledu zaměstnavatele

(?) firmy vnímají, že šetří zdroje (režijní náklady)

(?) často jej prezentují jako BONUS (určený nejlepším/motivovaným)

(?) směrnicemi řeší schvalování, BOZP; ochranu údajů; bezpečnostní rizika

(?) schází technické prostředky pro připojení, nekompatibilita systémů

(?) schází jasná pravidla hry: podpora manažerům i zaměstnancům

(?) pandemie nás učí důvěřovat a učíme se i jinak prověřovat

Klíč k úspěchu manažera pro vedení týmu v režimu home office

(☺) zvládnout stejné výzvy jako tým: sebe -reflexe; -ovládání; -motivace

(☺) nejdůležitější činnosti: plánování a komunikace

(☺) komunikace: vertikálně/nařízený s podřízeným i horizontálně – v týmu;

(☺) zvládnout komunikační nástroje: efektivně moderovat virtuální DIALOG

(☺) nastavit pravidla hry pro komunikaci (doba dostupnosti; reakční doba)

Buďte s námi v kontaktu

Zadáním mailu se přihlásíte k odběru Newsletteru ČMA. Každý měsíc v něm objevíte inspiraci pro manažery, videorozhovory Studia ČMA, monitoring médií či informace o soutěži MANAŽER ROKU.     Ukázkový newsletter

Odebírat newsletter