Víno je nejfalšovanější potravina, říká nový člen ČMA Nešpor & Rajský

Víno je produktem, který spojuje, společníkem našich šťastných chvil, životních okamžiků ale i propadů. Neodmyslitelně patří k České republice a dle mnohých studií je ve správném množství zdraví prospěšné. Jsme rádi, že můžeme v řadách České manažerské asociace přivítat malé rodinné vinařství Nešpor & Rajský s.r.o. V předvánoční době jsme položili pár otázek majiteli vinařství Jaroslavu Nešporovi, mladému energickému vinaři, který tvoří polovinu z vinařského dua Nešpor & Rajský. Jeho vína jste mohli ochutnat vánoční klubové radě ČMA nebo na degustaci během víkendového setkání v Lázních Teplice v Čechách.

Vaše firma je malé rodinné vinařství z Moravské Nové Vsi, prozraďte nám, co je pro vinařství Nešpor & Rajský typické? Na jakou klientelu se zaměřujete?

Naším cílem je dělat lidem radost skvělým vínem. Nejdůležitější pro kvalitu vína je práce ve vinici. Vyrábíme vína pouze z vlastních hroznů té nejvyšší kvality. Postupně chceme zvyšovat jejich kvalitu výsadbou nových vinic ve velmi vysokém počtu keřů na hektar, ale zároveň snižováním výnosu na hektar, což je pro kvalitu vína zásadní. Tvoříme vína, která jsou přírodní, odrůdová a krásn á. Chceme, aby měl zákazník chuť dát si nejenom jeden doušek. Zaměřujeme se převážně na privátní klientelu a kvalitní podniky, ze kterých můžu zmínit např. Bar, který neexistuje, Vínograf apod.

Na jižní Moravě je velké množství vinařů, to zavání velkou konkurencí. Vnímáte v oblasti vinařství konkurenční boj a je obtížné uspět na českém trhu?

Konkurence je opravdu velká. Malé vinařství, jako jsme my, nemůže konkurovat cenou velkým podnikům. Proto volíme osobní přístup k zákazníkům a vysokou kvalitu vína. Proto děláme mnoho degustací mimo naše vinařství, abychom ukázali zákazníkům naše vína a naučili je rozpoznat znaky kvalitního vína.

Jaroslav Nešpor, spolumajitel vinařství Nešpor & Rajský

Jsou ve vinařství trendy, které se v průběhu let vyvíjejí? Jaká vína jsou dnes populární mezi českými konzumenty?

V současné době jsou dva opačné trendy. Jeden jde cestou perfektního technologického zpracování s důrazem na vysokou líbivost vína, za použití nejnovějších přípravků a technologií. Druhý směr jde přírodní cestou, kde se do vína nepřidává vůbec nic a je kladen důraz na terroir a rukopis vinaře. My se přikláníme k přírodním vínům, i když ne striktně. Snažíme se vínu porozumět a dát mu pouze to, co nutně potřebuje.

Před pár dny vyšla zpráva České potravinářské inspekce, že v pětině vzorků objevila syntetické aromatické látky. Značí to, že český spotřebitel má stále nízké nároky a nechá se ošálit? Nebo naopak vnímáte, že mají Češi stále náročnější jazyk?  

Víno je bohužel nejfalšovanější potravina vůbec. Paradoxní je, že nejvíce vydělávají firmy, které prodávají nejméně kvalitní vína. Inspekce by měla dostat větší pravomoce a udělovat mnohem větší pokuty. Většina běžných konzumentů vínu rozumí velmi málo a nepoznají nekvalitní víno. Kultura pití vína se u nás ale naštěstí zvedá. Lidé navštěvují degustace, dny otevřených sklepů apod. a jejich povědomí o kvalitě stoupá.

Jaké jsou Vaše plány na rok 2018?

Plánu máme hodně, stále je co rozvíjet a kam se posouvat. Aktuálně pracujeme na novém e-shopu, který bychom rádi spustili v prvním kvartálu 2018. Máme stálé zákazníky, kteří už naše víno velmi dobře znají a prostřednictvím e-shopu jim chceme umožnit snadnou a rychlou objednávku tak, aby si za pár dní mohli opět vychutnávat láhev kvalitního moravského vína, u kterého mají jistotu o jeho původu a znají proces jeho výroby.

Co Vás motivovalo ke vstupu do ČMA?

K ČMA jsem se rozhodl přidat kvůli lidem, které sdružuje. Rád se obklopuji lidmi, kteří vědí, co chtějí, a kteří mě posunou dál v mém podnikání i osobním životě.

Rozhovor vedla Veronika Žurovcová, na otázky odpovídal Jaroslav Nešpor