Už máte ve firmě svého manažera štěstí?

Happiness manager, neboli manažer štěstí, pozice, kterou ve svém týmu zavádí stále více zaměstnavatelů. Co je k tomu vede? Současný vývoj pracovního trhu, kdy nezaměstnanost dosahuje nejnižší úrovně od roku 2008, firmy se perou o kvalitní pracovní sílu a zaměstnanci si mohou z rozsáhlé nabídky práce vybírat. Důsledkem je vyšší fluktuace zaměstnanců, a to především těch mladších. Udržet si kvalitní lidi je tak pro firmy stále náročnější. Volí různé metody motivačních programů a benefitů, některé firmy jdou však ve svém úsilí ještě dále. Do svého týmu nasadí tzv. Happiness Managera, nebo také jinak Chief Happiness Officera, jehož úkolem je rozdávat radost a starat se o štěstí pracovního kolektivu.

Reklamní agentura Loosers patří mezi firmy, které pozici takového šiřitele štěstí ve svém týmu vytvořily. Iva Bizová, Creative CEO z Loosers, to zdůvodňuje následovně: “Nikdo nemůže být permanentně na vrcholu štěstí, ale každý může mít radost ze svojí práce a sdílet tu radost s kolegy. A říkám si, že pokud se zaměstnavatel snaží to prosadit, není to jenom věc zvyšování efektivity a výkonnosti, je to svým způsobem věc společenské zodpovědnosti, nebo možná prosté lidské zodpovědnosti – je to způsob, jak ukázat respekt k zaměstnancům, starost o jejich prospěch.”

13775987_1245809328796703_7407716249176199470_n

Pondělní společné snídaně v Loosers.

Vít Kořínek, Happiness Manager v Loosers, svou práci dále rozvádí: „Rád říkám, že “udržuji oheň v agenturním krbu”, znamená to pro mě péči o pohodu v agentuře, rozvoj komunity (společné aktivity) i rozvoj jednotlivců (workshopy, konference). Je pro mě výzvou tvořit zázemí pro lidi, kteří jsou neustále v tvůrčím zápřahu. Všechny baví dělat dobře svou práci pro zajímavé klienty, jet na plno, mít výsledky, ale to nemůže být všechno, je potřeba ještě něco navíc, než se jenom “vydat” ze všech sil. Společné úspěchy je třeba sdílet a po velkém náporu se hodí si trochu vydechnout, zpestřit každodenní rutinu, a to je moje zodpovědnost v Loosers.”

Nikdy nezapomenu, jak mě jeden z kolegů představoval na nějaké akci: “Tohle je Vítek, stará se o naše blaho,” a říkal to zcela upřímně a bez ironie.

Jak uspokojit potřeby mladých?

Mladá generace tvoří v současné době podle společnosti Deloitte třetinu pracovního trhu, do roku 2020 to bude pravděpodobně už více než polovina. Prioritou této generace, někdy nazývané generace Y, je osobní život a kvalitní partnerské a rodinné vztahy. Proto jim vyhovuje flexibilní pracovní doba i místo zaměstnání, to potvrzují i výsledky výzkumu agentury Manpower.  Nejen, že si mladí pečlivěji vybírají své zaměstnání, ale také jsou ochotnější zaměstnání změnit v případě osobní nespokojenosti. Podle výzkumu JobsIndex čeští zaměstnanci průměrně vydrží dělat tutéž práci po čtyři roky. Poté začne jejich spokojenost klesat a vede to často k odchodu z firmy. Avšak ti nejmladší na pracovišti jsou ochotni ke změně už mezi prvním a druhým rokem. To potvrzují i slova Olgy Kupec, generální ředitelky firmy Abydos: „Získání a udržení zaměstnanců je pro management jednou z největších výzev dnešní doby. Stěžejním úkolem manažerů štěstí je právě udržet zaměstnance ve firmě.

„Všichni, nejen millenials jako nejmladší generace na trhu práce, ocení, pokud se jejich zaměstnavatel zajímá o víc než o to, zda jsou splněny všechny termíny. Čím dál více lidí bude požadovat, aby jim práce kromě peněz přinášela i smysl, aby se tam cítili dobře, nejen kvůli příjemnému prostoru, ale i kvůli dobrým vztahům s kolegy,“ popisuje smysl své práce Vít Kořínek.14066405_10210760083305180_3594640933383058257_o

A jak by takový Happiness Manager měl vypadat? „Určitě musí mít alespoň trochu sociální inteligence, být emaptický… ale nesmí se nechat utopit v drobných strastech a nářcích kolegů. Musí být odvážný a optimistický a věřit, že i zdánlivě donkinchotské plány se zdaří. Nesmí ztrácet hlavu, i když vypadá jako blázen, když chce, aby jeho kolegové začli něco dělat trochu jinak. V Loosers především platí, že to musí být dobrý event manager, community manager – animátor. Vlastně každý den se stává důležitým společným “eventem”, kdy všechno musí klapat,“ uzavírá Vít Kořínek.

Veronika Žurovcová