Téměř tři čtvrtiny Čechů vnímají dnešní svět jako komplikovaný

Z výzkumu agentury Ipsos vyplývá, že dnešní svět je pro Čechy spíše problematický, v boji s ním jim pomáhá hlavně internet a komunikace s okolím.

Zhruba každý osmý Čech má s dnešním světem velké potíže (13 %), svět jej drtivě válcuje. Problémy se světem mají o něco častěji lidé s nejnižším vzděláním, nezaměstnaní, důchodci a obecně lidé s nižším příjmem. Tito lidí jsou i pesimističtějšími ve výhledech budoucna a také obecně méně šťastní. Více než polovina Čechů (59 %) je odhodlaná s dnešním komplikovaným světem bojovat, a občas i vyhraje. Je to v mnoha  ohledech boj a 72 % Čechů vnímá dnešní svět jako komplikovaný.

Každý pátý Čech (19 %) se s dnešním světem vypořádává dobře, svět hodnotí jako zvládnutelný. „Z psychologického hlediska mají lidé silnou potřebu mít život pod kontrolou. Dlouhodobé pocity bezmoci mohou zvýšit agresivitu, vést k pasivitě, a nakonec i k vážným depresím. Lidé s menšími možnostmi uplatnění vnímají svět častěji jako komplikovaný a cítí, že mají nad svým životem menší kontrolu. Jsou pak méně šťastní v porovnání s těmi, kteří vnímanou složitost světa zvládají anebo jí dokonce využívají,“ uvedla k výsledku Dr. Julia Pitters z rakouského Ipsosu, která se zabývá ekonomickou psychologií.

Zajímavá je reakce Čechů na otázku, zda existuje něco, co jim život usnadňuje v dnešním světě, přesyceném informacemi, pravidly apod. Dva z každých pěti Čechů (39 %) nevidí nic – žádnou značku, žádnou firmu, žádný výrobek anebo službu, žádnou aplikaci, která by jim usnadňovala současný život. To je velká výzva pro výrobce a poskytovatele služeb, aby se mnohem více zajímali o své zákazníky a o to, co ke spokojenému životu potřebují.

Češi, kteří „usnadňovatele života“ kolem sebe vidí, jmenují spontánně nejčastěji Internet (19 %), který následují mobilní telefon/telefon (14 %), Google (9 %), Facebook (8 %) a Seznam (6 %). Jinými slovy, život nám usnadňuje především kontakt s ostatními a dostupnost rady, pomoci a odpovědí. Další usnadňovatelé jsou auto, různé e-shopy, domácí spotřebiče, internetové bankovnictví, počítače, online mapy apod.

Další informace najdete v přiložené tiskové zprávě.

V případě dotazů, prosím, pište na adresu daniel.prochazka@ipsos.com.

 

Příloha:
Tisková zpráva Ipsos z 14.11.2017

Kontakt:
Tomáš Macků

Research & Communication Director
tomas.macku@ip­sos.com
GSM: +420 774 646 799

 

Společnost Ipsos poskytuje komplexní služby v oblasti průzkumu trhu a veřejného mínění včetně konzultační činnosti a patří mezi největší výzkumné agentury v ČR.  Česká kancelář spolupracuje s pobočkami sítě Ipsos v 88 zemích světa. V Praze je sídlo Ipsos Central Europe Cluster zahrnující Českou republiku, Slovensko, Maďarsko a Rakousko. Ipsos disponuje moderním technickým zázemím pro sběr a zpracování dat a využívá také know-how specializovaných divizí Ipsos Loyalty, Ipsos Marketing, Ipsos Connect, Ipsos Public Affairs, Ipsos CEM a Ipsos UU. Je členem organizací ESOMAR, MSPA, SIMAR, řídí se jejich etickými principy a metodickými pravidly. Více na www.ipsos.cz.