Vzdělávání 21. století

Jak vypadá vzdělávání 21. století? A především jak by vypadat mělo? To je otázka, kterou si kladou Česká manažerská asociace i Česká podnikatelská rada pro udržitelný rozvoj (CBCSD). Prolínala se na setkání Klubu manažerů roku na Mezinárodním strojírenském veletrhu, ne vídeňské konferenci Kam kráčí management? či v diskuzních příspěvcích dalších setkání ČMA. Téma rezonovalo také na prvním setkání Rady expertů České manažerské asociace, kde se k němu vyjádřila většina zúčastněných. Budeme se mu i nadále věnovat.

Lubomír Stoklásek, generální ředitel Agrostroj Pelhřimov, upozorňuje, že pokud půjde dolů úroveň technického vzdělávání, bude se snižovat také HDP České republiky. „Za deset let odejdou poslední ročníky s kvalitním technickým vzděláním a potom nastane obrovský propad.“

Olga Kupec, jednatelka společnosti Abydos a viceprezidentka ČMA, vidí problém českého vzdělávání v jeho nesystematičnosti. „Dnes jsme ještě schopni studenty skrze školy oslovit a uchopit, abychom naši firmu zachránili, ale chybí systém. V 90. letech se vše v systému vzdělávání rozpustilo a dnes chybí hlavně učitelé a vzdělání na úrovni učňovských středisek.“

Ladislav Macka, bývalý generální ředitel Českomoravské záruční a rozvojové banky, považuje vzdělávání za dlouhodobý problém, který se řeší již léta. Ač k tomu proběhla již řada konferencí a témata se předkládají vládě, realizace nebo alespoň zlepšení nenastává. Jako řešení vidí komunikaci s předními politickými stranami v předvolebním období, kdy bychom jim poskytli důležitá témata, která nás trápí. „Věřím, že v tomto období budou ochotni přijít a naslouchat.“

Zbyněk Pitra upozorňuje, že se v ČR stále učí jako za Marie Terezie. „Z dlouhodobého hlediska musíme podstatným způsobem změnit společenskou roli výchovného vzdělávání. Musíme změnit myšlení – jak vzdělavatelů, tak vzdělávaných. S tím jde ruku v ruce i změna základních hodnot, ve kterých dnes žijeme.“

Česká podnikatelská rada pro udržitelný rozvoj stanovila dobrou práci a vzdělání jako jeden ze svých hlavních pilířů.  Stala se proto partnerem projektu Magic Hill, moderní mateřské a základní školy, která dne 16. listopadu slavnostně otevřela žákům a rodičům dveře nové budovy. Partnerem projektu je také společnost Microsoft.  Ve škole Magic Hill jsou učitelé pro děti partnery a průvodci na cestě vzděláváním. Jejich každodenním cílem není předat maximum informací, ale probudit v dítěti zájem, motivovat je k hledání, zkoumání, přemýšlení, a tedy i k učení. „Vítáme každý takový projekt, jehož cílem je modernizovat systém vzdělávání a klást důraz na osobní rozvoj dítěte,“ vyjádřil svou radost z projektu Ivo Gajdoš, výkonný ředitel ČMA a CBCSD, který se slavnostního otevření školy zúčastnil.