Petr Choulík: Hodnota firem se nafukuje jak balónek na pouti, dokud někdy nepraskne

Patří dlouhodobě mezi nejlepší české manažery. I právě proto se generální ředitel společnosti Linde Gas Petr Choulík stal novým viceprezidentem České manažerské asociace, která jako jediná zastupuje profesionální manažery v Česku. Zajímalo nás, jak vidí současný svět českých manažerů nebo proměny managementu za poslední roky optikou zkušeného manažerského matadora.

S jakými cíli jste vůbec šel do funkce viceprezidenta České manažerské asociace?

Rád bych využil své schopnosti na podporu cílů a rozvoj aktivit České manažerské asociace.

Lidem, kteří o to mají zájem, bych chtěl poskytnout mé znalosti a zkušenosti z takřka celoživotního působení v manažerských funkcích.

ČMA zvyšuje prestiž manažerské profese. Nebudu se vás ptát, jak by měl ideální manažer vypadat, ale zajímá mě, jaký je váš pohled na současný stav a vývoj českého manažerského prostředí?

České manažerské prostředí se zas tak moc neliší do toho, které je v zemích kolem nás. Manažerské prostředí je dnes hodně mezinárodní. Manažeři hovoří běžně cizími jazyky, často mají zkušenosti z práce v různých zemích, pohybují se na mezinárodních poradách, pracují v mezinárodních týmech. Takových lidí potkávám čím dál tím víc. V Čechách pracuje spousta manažerů cizinců a na druhé straně mnoho Čechů pracuje v zahraničí i u mezinárodních firem. Pro relativně malou českou ekonomiku má mezinárodní kontext velký význam. Myslím si, že je tady ještě dostatečný prostor pro rozvoj českých manažerů. Čeští manažeři začali být ve větším rozsahu „mezinárodní“, ale až v posledních letech, musí ještě více proniknout do povědomí v jiných zemích. Nejvíce nakročeno mají možná techničtí manažeři. Důležité je na jedné straně mít otevřené oči, učit se od druhých a na druhé straně nebát se prodat vlastní výhody, například kreativitu a schopnost improvizace.

Proč podle vás mnoho českých manažerů odchází do zahraničí? Firmy v Česku snad dokáží kvalitní manažery zaplatit, jen o peníze tedy snad nejde.

Někdo jde pracovat do zahraničí, někdo zůstává. Nebo se ze zahraničí vrací zpět. Podobné je to i v jiných profesích. Šance vysoce kvalifikovaného člověka jsou i v zahraničí vyšší než u lidí s nižší kvalifikací. Možná jen hledají nové možnosti a příležitosti.

Co podle vás nejvíce chybí současnému manažerskému prostředí?

Na rozdíl od mé generace, kde manažeři byli spojeni s firmou mnoho let, mladí manažeři často za pár let proběhnou několika firmami. Dříve byl zákazník král, majitel se celoživotně staral o své zaměstnance, manažeři přemýšleli hlavně o tom, jak bude firma vypadat za 10, či 15 let, existovaly dlouhodobé vztahy s dodavateli apod. Tyto trvalé hodnoty zahodila moderní doba do odpadkového koše. Nikoho nic nezajímá, kromě toho, jaký bude zítra na burze kurz akcií. Tím se zcela zásadně změnily hodnoty managementu a jeho životní cyklus.

Dříve se firmy snažily být ve všech směrech lepší a lepší ve prospěch zákazníků, motivace zaměstnanců i profitability. Krize to zásadně změnila. Namísto zakladatelů přišli do vedení firem finančníci. Dnes jde často o „cost cutting“, redukci personálu a brutální zvýšení profitu pro akcionáře. Ostatní stakeholdeři jsou lůzři. To se jim nemůže líbit a obsahuje to obrovské riziko do budoucna. Tento jev je hodně rozšířený, protože podniky si najímají konzultanty a většina z nich radí všem firmám to samé. Hodnota firem se nafukuje jak balónek na pouti, dokud někdy nepraskne.

Poslední dobou se často hovoří o nastupující mladé manažerské generaci Y, vy sám patříte mezi ty seniorní. V čem vidíte největší příležitosti, šance, a naopak rizika mezi jednotlivými generacemi manažerů?

Mladší generace manažerů je určitě lépe připravena než ta starší. To je jednoznačně šance do budoucna. Ale jestli bude využita ku prospěchu rozvoje ekonomiky, anebo jen pár „prospěchářům“ závisí na společenském rámci, který určuje chování lidí, tedy i manažerů. Musím v této souvislosti připomenout odpovědnost politiků v mezinárodním kontextu.

Dlouhodobě se držíte v žebříčku nejlepších českých manažerů. Není to nudné být vlastně od počátku na vrcholu?

Nikdy jsem se nenudil. Vždy přicházely nové výzvy. Měl jsem štěstí, že jsem mohl po mnoho let dělat práci, která mě bavila. Chtěl jsem, aby náš podnik byl pro zákazníky, akcionáře i zaměstnance ten nejlepší. A myslím, že našemu týmu se to dlouhodobě dařilo.

Máte své nějaké životní heslo nebo motto, kterého se držíte?

Není to heslo ani motto, ale vždy se snažím ujasnit si priority pro následující období a každý den si je připomínám. Nesmí jich být moc, ale snažím se jim věnovat podstatnou část svého času a úsilí. To mi pomáhá.

.

Petr Choulík (65)

Petr Choulík vystudoval Vysokou školu ekonomickou (VŠE) v Praze, obor ekonomika obchodu. Ve studiu pokračoval na Institutu národního hospodářství v Moskvě. V minulosti byl členem představenstva Linde Technoplyn, později generální ředitel Linde Gas a následujících osm let byl regionálním manažerem Linde Gas pro Rusko, Slovensko a Českou republiku. V současné době je Cluster manažerem Linde Gas pro Česko, Slovensko, Polsko a Ukrajinu. Dlouhodobě přednášel na VŠE a pravidelně publikuje v časopisech a od roku 1991 je aktivním členem České manažerské asociace (ČMA).