Manažeři na týden vytvořili partu s mladými z dětských domovů, učili je osobnímu rozvoji

Týden ve znamení poznávání, sdílení zkušeností, přátelství, motivace a správné životní cesty. Sedm mladých lidí, které v blízké době čeká odchod z instituce náhradní rodinné výchovy. A tým lidí – manažerů, kteří se rozhodli ve svém volném čase a na své náklady s  adolescenty z dětských domovů strávit týden v Beskydech a předat jim něco ze svých zkušeností. Na začátku campu mírná nervozita z toho, zda se splní ta očekávání, která nemají jasné kontury, na konci euforický pocit štěstí z toho, že se odehrálo něco smysluplného a významného. I tak se dá shrnout první ročník Podnikatelského campu pro mladé, který se uskutečnil v týdnu od 18. do 23. července v Beskydech. Nápad vzešel z hlavy profesora a ekonoma Milana Zeleného, zakladatele Nadace ZET, pod jejíž taktovkou se camp uskutečnil. Česká manažerská asociace (ČMA) a Česká podnikatelská rada pro udržitelný rozvoj (CBCSD) tento nápad kvitovaly a staly se partnerem campu.

Milan Zelený se mladým lidem věnoval po celý týden, stejně tak Zdeněk Bílek, předseda brněnského regionálního klubu ČMA ze společnosti Sika CZ, Olga Girstlová, prezidentka Českomoravské asociace podnikatelek a manažerek (ČMAPM) a členka ČMA a Jana Merunková z organizace Yourchance. Organizátoři program sestavili tak, aby umožnil účastníkům campu setkat se s výjimečnými a úspěšnými osobnostmi, které je budou motivovat k naplnění svého snu a seznámí je se svým osobním, mnohdy komplikovaným příběhem. Na camp do Beskyd tak zavítali Peter Krištofovič z PK ACADEMY, moderátor pořadu AZ kvíz Aleš Zbořil nebo jazzový muzikant Michal Žáček.

  Naším společenským cílem je produkovat lidi, kteří umějí dělat nové věci. Potřebujeme lidi tvůrčí, vynalézavé a objevné. Chceme těmto mladým lidem ukázat, že je důležitější klást otázky než na ně odpovídat. Chceme jim pomoct při hledání své vlastní cesty životem. Povídáme si o společnosti, hodnotách, způsobu myšlení. Zkrátka, snažíme se jim během toho týdne předat maximum,“ uvedl Milan Zelený, prezident Nadace ZET.

Doprovodný program Podnikatelského campu podpořily regionální společnosti. Během týdne tak účastníci stihli navštívit podnik Tatra v Kopřivnici, Science a Technology centrum v Ostravě v Dolních Vítkovicích a v podniku Marlenka v Lískovci ochutnali sladké speciality vyrobené z medu podle arménské receptury.

Součástí rozsáhlého programu byly i dopolední bloky zaměřené na finanční gramotnost, v rámci kterých se dospívající mládež učila, jak investovat čas a energii pro získání potřebných znalostí vedoucích ke smysluplnému životu. Své znalosti a zkušenosti předávali investoři, manželé Václav a Dana Sušeňovi. Jako jeden z prostředků, jak naučit účastníky finanční gramotnosti, zvolili hru Cashflow, která zapojeným hráčům doslova nedala spát. Konkrétně pěti chlapcům a dvěma dívkám. „Co se týče počtu účastníků, nechceme jít přes deset lidí. My tady žijeme od rána do večera spolu a musím říct, že je to silné. Máme možnost se jim věnovat opravdu individuálně. To, co do nich teď vložíme, bude mít výsledek třeba za pět let. Těším se, jak budeme sledovat osudy těchto mladých lidí,“ popisuje Zdeněk Bílek. „Musím přiznat, že jsem z toho měl trochu obavy, co si spolu budeme povídat. Už ani nevím, jak je to dlouho, co jsem se bavil s lidmi této věkové kategorie. Ale oni mi v tom pomohli svou bezprostředností. Byla to otázka několika vteřin,“ dodává Zdeněk Bílek a odchází natáčet videorozhovor s mladíky Michalem a Zdeňkem. Hoši Zdeňka Bílka zpovídají, kladou dotazy ohledně jeho životních úspěchů a proher a rozvádějí zajímavou existenční diskuzi.

Zdeněk Bílek při rozhovoru s Michalem a Zdeňkem. 

Člověk by mohl být překvapen, s jakou otevřeností, důvěrou a vzájemným respektem probíhá komunikace mezi všemi zúčastněnými – nehledě na věk, sociální a ekonomický status či obecnou popularitu osobnosti. V malé vísce v srdci Beskyd jsou si všichni rovni. Nejde si neodnést pocit, že takto by měla mezilidská komunikace a interakce v ideálním světě vypadat. Ideální svět ale není ten reálný, a tak je potřeba se na něj připravit. Právě o tom camp je. Jak se co nejlépe připravit na cestu samostatného a svobodného člověka.

„Je to něco neobvyklého, naplňuje mě to pocitem smysluplnosti. Není jen o tom, že se ty peníze dají na podobnou akci a firma si udělá čárku v kolonce společenská odpovědnost. Já si velmi vážím toho, že ti manažeři jedou sem, že opravdu vidí, co způsobujeme. Musím říct, že jsme si věnovali obrovský dar,“ shrnuje pocity organizátorů Olga Girstlová. Díky výbornému ohlasu na pilotní camp se organizátoři rozhodli v této aktivitě pokračovat. Další Podnikatelský camp, tentokrát víkendový, se uskuteční v termínu od 11. do 13. listopadu ve Středočeském kraji. Manažeři a podniky České manažerské asociace mají možnost se k této aktivitě připojit, máte-li zájem, neváhejte nás kontaktovat!

  Veronika Žurovcová