Jarní setkání Klubu manažerek s plk. Tomášem Lerchem

SONY DSC

Snížení úmrtí chodců na komunikacích, zaměření se na mladé řidiče a zmírnění následků dopravních nehod je pro dopravní policii stěžejním úkolem následujících let. Uvedl to na jarním setkání Klubu manažerek České manažerské asociace (ČMA) plk. Ing. Tomáš Lerch, ředitel Ředitelství služeb dopravní policie PP ČR. Na setkání Klubu manažerek, které se neslo v uvolněném jarním duchu, měly přítomné dámy možnost debatovat s plukovníkem Tomášem Lerchem o bezpečnosti na silnicích, bodovém systému i o nejasnostech ohledně radarů a měření rychlostí.

Úkolem dopravní policie je nejen dohled nad dodržováním předpisů, ale i šetření dopravních nehod a pomoc ve stresových situacích,“ řekl Ing. Tomáš Lerch. Dopravní policista, se kterým řidič přichází do kontaktu nejčastěji, by podle jeho slov měl být hlavně rádcem, ne jen nástrojem represe.

Klíčová je podle plukovníka Tomáše Lercha také prevence správného používání dopravních předpisů a chování na silnici tak, aby k následným sankcím řidičům nemuselo vůbec docházet.

 

Do roku 2020 radikální snížení úmrtí na silnicích

Jako hlavní cíl si Ředitelství služeb dopravní policie PP ČR klade snížení počtu úmrtí na silnicích. „Do roku 2020 chceme dosáhnout počtu maximálně jednoho úmrtí denně,“ vysvětlil Ing. Lerch. V loňském roce u nás na následky dopravních nehod zemřelo 583 osob, z nich bylo 134 chodců. To je podle Lercha skutečně alarmující číslo. Navíc k drtivé většině úmrtí chodců došlo brzy ráno nebo večer – tedy vždy za snížené viditelnosti.

Cestou ke snížení úmrtí je podle něj povinnost chodců být při zhoršené viditelnosti vybaven reflexními vestami, náramky nebo transparentními částmi oblečení, tašek nebo batohů. „V současnosti už se naštěstí mění názor veřejnosti na nošení reflexního oblečení a dalších předmětů. Tato povinnost chodců by zároveň mohla být do konce roku schválena. Stejným způsobem to už funguje třeba na Slovensku, kde ke snížení úmrtí chodců skutečně dochází,“ vysvětlil.

 

Mladí řidiči a nepřiměřená rychlost – nejčastější příčiny nehod

Velkým problémem, který také zvyšuje počet úmrtí na následky dopravních nehod, jsou mladí řidiči. I na ty se chce dopravní policie v následujících letech zaměřit. „Většinu dopravních nehod zaviní řidiči s praxí do 5 let,“ řekl Ing. Lerch.

Dalšími hlavními příčinami dopravních nehod je nepřiměřená rychlost a nedostatečné věnování se provozu. Zde hraje roli hlavně telefonování za volantem. Ale ani použití HandsFree není podle Ing. Tomáše Lercha dostatečným řešením. „Telefonování odvádí pozornost od sledování dopravního provozu, a to i v případě, že používáme HandsFree. U toho je někdy snížení pozornosti ještě větší, i díky tomu, že volant držíme oběma rukama a nemusíme se tolik hlídat,“ uvedl na setkání.

 

Výše pokut a osoba blízká

Řeč přišla i na udělování pokut a stanovení jejich výše. Ta je nyní v rukou konkrétního dopravního policisty, který výši pokuty stanovuje podle aktuální situace, s přihlédnutím k osobě řidiče a případně i k dřívějším prohřeškům.

Ing. Tomáš Lerch také zmínil otázku osoby blízké, na kterou už se od 1. 1. 2013 nelze vymlouvat. Pro majitele vozidla, se kterým se řidič dopustí prohřešku, je tak zřejmě nejschůdnějším a i nejlevnějším řešením uhrazení stanovené částky, která je nižší, než by byla případná pokuta a navíc řidič nezíská trestné body.

Příjemné jarní setkání Klubu manažerek ČMA bylo zakončeno uvolněnou debatou přítomných manažerek s plk. Ing. Tomášem Lerchem.

 

Text: Lenka Netušilová