Elektromobilita jako nezbytná výzva

Žádné science fiction, ale ekonomický požadavek současnosti: elektromobilita. Michael J. Fox ve filmu Návrat do budoucnosti cestoval v říjnu 2015 létajícím autem, členové České podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj CBCSD elektromobilem. Udržitelná mobilita, to bylo hlavní poslání největšího odborného veletrhu elektrických a hybridních vozů na světě eCarTec Munich, kterého se ve čtvrtek 22. října zúčastnili zástupci CBCSD v čele s prezidentem rady Pavlem Kafkou.

Ústředním tématem veletrhu a celé návštěvy byla chytrá a udržitelná mobilita, její vývoj a současné trendy. Českou delegaci složenou ze zástupců zainteresovaných firem, svazů, výzkumných zařízení a úřadů z České republiky veletrhem provedl výkonný ředitel MunichExpo Veranstaltungs GmbH p. Robert Metzger. Účastníci delegace tak měli možnost prohlédnout si inteligentní lehké konstrukce, inovativní materiály, bateriové systémy a nabíjecí zařízení, pohony a elektromobily všech typů a také moderní koncepce e-sharing a e-mobility.

Udržitelná mobilita je pro Německo velkým tématem, obzvláště v tuto dobu, kdy se médii přetřásá kauza koncernu Volswagen. Toto setkání bylo ideální možností, jak navázat s Německem užší spolupráci a nechat se inspirovat v oblasti udržitelné mobility v České republice,“ uvedl Pavel Kafka, prezident České podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj.

Důležitost vývoje mobility v Německu potvrdil prezident Spolkového svazu eMobility (Bundesverband eMobilität e.V.) Kurt Sigl: „Mobilita nezačíná a nekončí autem, jde o mnohem širší oblast, která se rozpíná do dalších odvětví jako je především energetika, životní prostředí, IT, hospodářství, výzkum a vývoj. V oblasti elektromobility můžeme mluvit přímo o zvratu, který úzce souvisí se změnami v energetice. Tyto dvě oblasti jsou teď nuceny spolu intenzivně komunikovat, což dříve nebylo zvykem.“

I přesto, že je udržitelnost dopravního provozu v SRN jednou ze zásadních oblastí zájmů v rámci dosahování cílů energetických reforem a elektromobilita patří od roku 2007 mezi hlavní témata spolkové vlády, sami Němci přiznávají, že jsou stále teprve na začátku. V roce 2009 schválili Národní plán elektromobility, v rámci kterého od začátku roku 2015 uzákonili určitá privilegia týkající se všech automobilů s alternativním pohonem. SRN se chce totiž do roku 2020 stát světovou jedničkou v  elektromobilitě. V rámci podpory elektromobility tak zavedli v SRN určité formy peněžních i nepeněžních pobídek podporujících koupi elektromobilů, jako jsou daňové úlevy, speciální parkovací místa pro elektromobily či speciální silniční pruhy.    

Na německých silnicích se v roce 2014 pohybovalo celkem 19 tisíc elektromobilů a 108 tisíc vozidel s hybridním pohonem a v prvním pololetí 2015 bylo registrováno dalších zhruba 1 000 elektromobilů a 2 900 automobilů s hybridním pohonem. Automobilů s konvenčním pohonem bylo za tu dobu v Německu registrováno 1,9 milionu.

Tichou jízdu elektromobilem si vyzkoušeli i členové CBCSD. K dispozici měli nejvíce prodávaný ekologický model Teslu S.

Veronika Žurovcová