Dejme šanci našim dětem a vnukům zamilovat si techniku

Naučme je zručnosti.

Výzva těm, kteří mají čas a praktické technické znalosti

 

Obdivujeme švýcarské hodináře, šperkaře. Uznáváme toho, kdo dokáže zrenovovat houpací křeslo po dědečkovi.

Milujeme elektronická „udělátka“, která nám zpříjemňují život.

Ale přitom čím dál víc lidí kolem nás neumí vyměnit těsnění u kapajícího kohoutku, či přilepit uvolněnou úchytku u zásuvky stolu až musela vzniknout služba „hodinový manžel“.

Pomalu odchází doba, kdy si přejeme, aby naše děti měly bílou košili s kravatou, den trávily s mobilem na uchu, za volantem klimatizovaného firemního auta.
České a moravské země byly známé dovedností a zručností našich techniků, konstruktérů, strojařů, techniků a stavitelů.

Dejme šanci našim dětem a vnukům znovu si zamilovat techniku, technologie, být zruční a šikovní.

Známe cestu, která může vést ke znovuzrození „českých ručiček“. Projekt, který s úspěchem realizuje tým nadšených techniků kolem Mateřské školy Pramínek v Brně, je toho dokladem. Idea zavést techniku do mateřských škol se pomalu šíří i do dalších koutů země, čehož je dokladem i projekt Technické mateřské školy, jehož hlavním nositelem je Jihočeská agentura inovačního podnikání a její partneři Česká manažerská asociace, spol., Institut rozvoje evropských regionů, o.p.s. a Societas Rudolphina, spol.

Tito partneři budou spolupracovat s Jihomoravským stavebním klastrem a s firmou Prefa Kompozity, a.s., která s tímto typem vzdělávání začala před pěti lety.

Chceme oslovit techniky na penzi, zapálené pracovníky a hrdé majitele výrobních firem, aby se zapojili do diskuse na webovém portálu www.technicke-ms.cz, kde budou uváděny příběhy z historie techniky a technologie, pracovní postupy, způsoby opracování materiálů, které navrhli naši odborní garanti pro účastnice výukového programu z řad učitelek mateřských škol.

Po zaregistrování budou moci návštěvníci přidávat své vlastní příběhy, návrhy a nápady. nakl_auto_balza

I díky těmto příspěvkům si děti v mateřských školách vyrobí či sestaví autíčko, vláček, kočárek, letadlo, či raketu.

dum_veprovice2

dum_veprovice_krov auto_most

Vyrobí cihly a postaví dům a na něj krov či sestaví most, který udrží třeba autíčko.

child

Naučí se pracovat s lepidlem, matkou a šroubem. Dokážou věci pojmenovat i vysvětlit, co se nač dá použít.

Věřte, že je takové zážitky ovlivní na celý život a je dost pravděpodobné, že až se budou někdy rozhodovat, na jakou školu jít, řada z nich si na to vzpomene.

A pokud ne? Stačí, když se potvrdí staré přísloví „Co se v mládí naučíš, ve stáří jakoby najdeš“. A ani to není málo.

 

Fotodokumentace je zveřejněna se svolením vedení MŠ Pramínek a MAS Brána Brněnska.

 

Ing. Radek Novotný, PhD.
konzultant a školitel
v Digitálním Storytellingu